Ocena użytkowników: 4 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Wbrew pohukiwaniom krytyków różnej maści, uważających projekt głównego hubu transportowego w Polsce za fantasmagorię obecnych władz, ich działania wokół realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego nie ustają.

Choć to inwestycja wieloletnia, która pochłonie wiele miliardów zł, wszystko wskazuje na to, że musi zostać zrealizowana. Bowiem możliwości rozbudowy obecnie największego lotniska w naszym kraju, tj. warszawskiego Okęcia (im. Fryderyka Chopina) w Warszawie, są na wyczerpaniu. Zatem, aby obsłużyć stale zwiększający się lotniczy ruch pasażerski w Polsce i naszej części Europy budowa nowego lotniska jest po prostu nieodzowna

Tym bardziej, że CPK ma spełniać funkcje nie tylko lotniska. Ma to być m.in. hub przesiadkowy w transporcie kolejowym. Po dobudowaniu brakującego ok. 1000 kilometra torów w różnych miejscach kraju (tzw. spinaczy, lub szprych), z których (i do których) pojadą koleje dużych prędkości, CPK stanie się także centralnym dworcem kolejowym na mapie naszego kraju. Ponadto wokół całego obiektu powstanie miasto, z biurami magazynami, punktami usługowymi itd.

Nic zatem dziwnego, że już samo opracowanie kształtu architektonicznego całego CPK będzie niezwykle ambitnym i złożonym zadaniem

Jak ostatnio poinformowała spółka CPK, po raz drugi w ostatnich miesiącach zaprosiła, wraz z ambasadą brytyjską w Warszawie, do warsztatów architektonicznych uznane biura projektowe z Wlk. Brytanii. W końcu czerwca swoje pomysły na wstępną koncepcję Portu przedstawili projektanci z pracowni: Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Grimshaw, Benoy oraz Pascall+Watson. W tym tygodniu – projektanci z firm Woods Bagot, Populous i KPF. Wszyscy z bogatym portfolio zaprojektowanych i zrealizowanych inwestycji

Jak zaznaczył min. Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, do końca października spółka CPK, która jest inwestorem obiektu, będzie konsultować z partnerami branżowymi wymagania techniczne i operacyjne nowego lotniska. Wszystko po to, by dokonać ostatecznych uzgodnień założeń koncepcyjnych CPK z potrzebami przyszłych użytkowników obiektu. Z kolei na początku 2020 r. spółka CPK ma zlecić master plan obiektu. Inspiracją do tego dokumentu mają stać się koncepcje architektoniczne zaproponowane podczas warsztatów. M.in. terminal w kształcie trójkąta (pracownia KPF), z bursztynowym dachem, czy zintegrowane z koleją lotnisko-miasto

– Trójkątny kształt terminala (...)oznacza wygodę przemieszczania się, skrócenie czasu przesiadek i łatwość adaptowania przestrzeni. (...)

Trójkąt to piękny kształt, przywołujący na myśl splecione dłonie i kojarzący się z solidarnością, która jest tak bliska polskiej tożsamości – wyjaśnia architekt Jens Hardvendel z KPF. Ponadto poprzez swój krótszy bok trójkątny terminal byłby połączony z planowaną stacją kolejową linii dużych prędkości łączącej Warszawę, CPK i Łódź (docelowo także Poznań i Wrocław). Wnętrze terminalu CPK miałoby kształt przestronnej i pełnej światła hali z przezroczystym dachem, na którego szczycie znalazłyby się pomarańczowe świetliki o nieregularnym kształcie, przywołujące na myśl tradycyjny polski bursztyn

Z kolei według biura Populous w Londynie, CPK miałby być „lotniskiem-miastem”. Analogicznie, jak zaprojektowane przez tych samych architektów elementy lotnisk Changi w Singapurze i De Gaulle’a w Paryżu. Ponadto powstaną przestrzenie handlowe, w których znajdą się sklepy z różnych branż, z e-witrynami i możliwością zakupów w sieci

Inną oryginalną koncepcję CPK zaproponowali projektanci z Woods Bagot. W ich koncepcji w terminalu pojawiłyby się oryginalne sufity nawiązujące do wyglądu pni drzew i przywołujące na myśl polski las. W rejonie portu miałby powstać park z ławkami, ze ścieżkami do spacerów, do jazdy na rowerze i na rolkach. Zaś szklane ściany terminala pozwoliłyby na podziwianie zielonych przestrzeni dookoła lotniska i relaks przed podróżą

Niezależnie od pracowni architektonicznych założenia CPK opiniują także przewoźnicy lotniczy. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) we współpracy z CPK powołało Komitet Konsultacyjny (Airport Consultative Committee - ACC), który pomoże w zaplanowaniu nowego lotniska. Pierwsze spotkanie odbyło się 18 lipca w Warszawie. W sierpniu spółka CPK ogłosiła pierwszy duży przetarg kolejowy: na inwentaryzacje przyrodnicze dla nowych linii kolejowych prowadzących do CPK (nazywanego już Portem Lotniczym Solidarność). W najbliższych dniach zostaną otwarte oferty, a umowa zostanie podpisana jesienią. Szacowana wartość zamówienia to ponad 26 mln zł. Inwentaryzacje są niezbędne dla pozyskania decyzji środowiskowych, a następnie decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę

W ramach części kolejowej CPK ruszyła druga edycja Regionalnych Konsultacji Strategicznych, czyli wstępnych uzgodnienia przebiegu „szprych” z wojewodami, marszałkami i prezydentami w siedmiu stolicach województw

Jak widać spółka inwestorska nie próżnuje, co powinno w najbliższych latach zaowocować powstaniem strategicznej inwestycji, która, według szacunków z opracowania Baker McKenzie i Polityki Insight z maja br., może przynieść Polsce od 4 do 7 proc. wzrostu PKB.

{crossposting}