Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jeszcze w tym roku ma przedstawić założenia nowego panelu badawczego. Ten projekt ma przełamać monopol Nielsena – wiele osób ma nadzieję, że telemetria w Polsce stanie się z tego powodu bardziej przejrzysta.

Przestrzegam jednak przed pułapką: badania Nielsena nie powinny być punktem odniesienia dla tej inicjatywy. Chodzi o to, by reklamodawcy, media i konsumenci otrzymali nową jakość – coś, na co w obecnym układzie nie ma szans.

Zarzuty padające pod adresem Nielsena, przede wszystkim ze strony TVP, zasługują na poważną dyskusję. I dobrze, że przedstawiciele firmy badawczej podejmują od pewnego czasu rękawicę, przedstawiając swoje argumenty – ostatnio podczas debaty, zorganizowanej przez Instytut Staszica. Dodam tylko, że niepotrzebnie Nielsen broni się przed audytem zamówionym przez publiczną telewizję. Kwestionowanie jego wiarygodności jeszcze przed rozpoczęciem badania to wizerunkowy strzał w stopę.

Odkąd z rynku zniknął OBOP ze swoimi badaniami, brak jest porównania dla danych przedstawianych przez Nielsena. Wbrew pozorom, nie jest to wygodne dla nikogo. Ci, którzy zarzucają badaniom tej firmy nierzetelność, nie dysponują wiarygodnymi alternatywnymi badaniami, reklamodawcy nie mają skali porównawczej, a sam Nielsen też może tylko zapewniać, że wszystko jest realizowane zgodnie ze sztuką. Jeśli Krajowa Rada faktycznie uruchomi swój projekt, sytuacja się zmieni.

Docelowo panel badawczy KRRiT ma obejmować telewizję, radio i internet – czyli być dla uczestników rynku o wiele bardziej użyteczny, niż obecne badania.

Sama telemetria daje obraz tylko wycinka rynku reklamowego. Słuchalność radia mierzona jest zwykłymi wywiadami telefonicznymi (a to bardzo ułomne narzędzie), a i w sferze badań sieci pozostało dużo do zrobienia. I to na tym, by jak najszybciej skonstruować taki panel, powinna skupić się Rada.

Nie wiem, czy w tym kierunku pójdzie aktywność tej instytucji. Rada – co naturalne – w swojej aktywności dąży do konsensusu. Jest to zrozumiałe, gdy idzie o kształtowanie rynku medialnego, na którym musi się znaleźć miejsce dla wielu podmiotów. Jednak nowa jakość w telemetrii nie jest kwestią, którą da się rozstrzygnąć przy jakimś okrągłym stole. Nie wyobrażam sobie, by przewodniczący Kołodziejski zaprosił przedstawicieli Nielsena, Netii, publicznych mediów i prywatnych nadawców i ogłosił, że poszukuje optymalnego modelu wiarygodnych badań oglądalności. To nie Krajowa Rada ma wysłuchać sugestii poszczególnych grup interesów i na podstawie tego koncertu życzeń kształtować projekt. Powinno być dokładnie odwrotnie: to nowoczesny, przydatny i potrzebny projekt badawczy ma przeorać rynek. Zmienić świadomość nadawców, skończyć z wygodą domów mediowych, pokazać wiarygodne dane.

Zabetonowanie rynku badań jest dla wielu podmiotów wygodne. Klient – reklamodawca – musi brać, co mu oferują. Domy mediowe nie wysilają się, by przełamać istniejący stan rzeczy, co widać na przykładzie utrzymywania archaicznej grupy komercyjnej (wykluczającej w praktyce osoby powyżej 50. roku życia jako nieatrakcyjne dla reklamodawców). Z wielkich nadawców tylko TVP mocno opowiada się za zmianą rzeczywistości – oczywiście ze względu na własne zagrożone interesy. Krajowa Rada nie może więc oczekiwać, że jej inicjatywa spotka się z aplauzem wszystkich zainteresowanych. Powiem więcej: gdyby się spotkała, oznaczałoby to, że nie rozwiąże żadnego z problemów.

Firmy mają prawo wiedzieć, czy wydają swoje pieniądze efektywnie, czy też biorą udział w „ustawce” – ty udajesz, że płacisz za skuteczne dotarcie, a oni udają, że to dotarcie tobie zapewniają. I jeśli KRRiT ma wziąć pod uwagę czyjś interes, to właśnie interes tych, którzy inwestują swoje pieniądze w akcje reklamowe. Oni mają prawo do uczciwej informacji i do korzystania z narzędzi, które pozostawią jak najmniejszy margines wątpliwości.

Czytaj więcej

Morawiecki: KSO, NSO dostęp do pomocy dla pacjentów będzie sprawiedliwy

Mateusz Morawiecki

Morawiecki: Dzięki proponowanym rozwiązaniom takim jak m.in. wdrożenie KSO czy NSO dostęp do pomocy dla pacjentów będzie sprawiedliwy w całym kraju.

Więcej…

Komu Polacy mogą jeszcze ufać?

Niewiele zostało instytucji, których nie udało się wciągnąć w bieżącą grę polityczną. Jedną z nielicznych jest Rzecznik Praw Obywatelskich – urząd, który od lat cieszy się prestiżem, a który na szczęście sprawowali wybitni prawnicy i osoby mocno angażujące się w obronę praw obywateli, także przedsiębiorców. Tym bardziej smuci medialne zamieszanie wokół tej instytucji.

Więcej…

Buda: Stany Zjednoczone są dla Europy partnerem strategicznym - politycznie i gospodarczo

Reforma Światowej Organizacji Handlu (WTO), relacje handlowe UE-USA i wsparcie handlowe dla Ukrainy to tematy poruszane podczas posiedzenia Rady UE ds. Zagranicznych w formacie handel w Brukseli.

Więcej…

Kowalczyk: wartość dodana dla rolnika

Wicepremier Henryk Kowalczyk udziela wywiadu telewizyjnego (fot. MRiRW)

Wicepremier, minister rolnictwa i rozwoju wsi Henryk Kowalczyk podczas konferencji w Brześciu Kujawskim przypomniał, że Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) jest programem, który ma wzmocnić gospodarki wszystkich krajów europejskich po pandemii COVID-19.

Więcej…

Maląg: Obecnie jesteśmy na 4. miejscu w Europie z najniższym bezrobociem

Młodzież z całego kraju zgromadziła się w Warszawie na konferencji poświęconej sytuacji na rynku pracy w Polsce. Udział w dyskusji wzięła minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.

Więcej…