Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Można dyskutować, czy w warunkach obecnej pandemii koronawirusa i jego niszczącego wpływu na gospodarkę, warto stawiać na rozwijanie kosztownych programów inwestycyjnych. Na pewno nie można z nich rezygnować. Co najwyżej, gdyby okazało się, że COVID-19 nie odpuści przez kolejne miesiące, a może i zaatakuje ponownie, programy te będą rozwijane nieco wolniej.

Tego w tej chwili nie wiemy. Toteż nie wchodząc w dyskusję typu „co by było, gdyby było” lepiej skupić się na tym, dlaczego wielkie inwestycje publiczne mają faktycznie sens. W mijającym tygodniu uwaga polskiej opinii publicznej koncentrowała się zwłaszcza na realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

To rzecz jasna nie jedyny wielki projekt realizowany bądź planowany do realizacji w najbliższych latach. Wymieńmy tylko niektóre: przekop przez Mierzeję Wiślaną, rozbudowa gazoportu w Świnoujściu, budowa polskiego odcinka norwesko-duńsko-polskiego gazociągu Baltic Pipe czy budowa stopnia wodnego w Malczycach. To jednak CPK przyciąga największe zainteresowanie. Koszty budowy tego przedsięwzięcia szacowane są na 100-125 mld zł, z czego połowa ma być sfinansowana przez UE, a część przez prywatnych inwestorów. 25 mld stanowi koszt budowy samego portu. Pozostałe koszty pochłonie budowa linii kolejowych, które połączą CPK z największymi miastami w całej Polsce.

Na plan tych ostatnich inwestycji składa się w sumie 12 tras, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie plan obejmie 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK i które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r. Ponadto w związku z budową CPK powstanie 400 km nowych dróg. Według planów 45 do nawet 70 mln pasażerów rocznie ma być obsługiwanych przez CPK.

Co szczególnie istotne w obecnych warunkach koronawirusa, dzięki tej inwestycji ma powstać łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym ok. 40 tys. związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem węzła przesiadkowego, a kolejne 110 tys. w ramach sektorów gospodarki powiązanych z portem, m.in. w branży logistycznej, turystycznej, hotelowej, deweloperskiej, w handlu czy w usługach.

Tego typu inwestycje nabierają szczególnego znaczenia, gdy gospodarka zarówno naszego kraju, jak i na całym świecie przeżywa tak potężny, jak obecnie, kryzys. Dodatkowo nadarza się okazja, by wykorzystać faktyczną rezygnację przez stronę niemiecką z budowy dodatkowego lotniska w Berlinie. Oznacza to bowiem, że - zgodnie z prognozami o stale rosnącym ruchu lotniczym w następnych latach, w miarę bogacenia się społeczeństw w Europie i nie tylko - budowa nowego lotniska w Polsce, a więc w naszej, centralnej części kontynentu - ma jak największy sens biznesowy.

Warto także wiedzieć, że na wdrażanie podobnie dużych projektów inwestycyjnych wpadło - i to całkiem niedawno, bo już w trakcie pandemii - kilka krajów na naszym kontynencie. Wymieńmy tylko niektóre. Powstać ma m.in. szybka linia kolejowa Drezno-Praga. Warta 5,4 mld euro linia ma skrócić podróże między Berlinem a Pragą z 4,5 do 2 godz. Ponadto będzie realizowany tunel Fehmarn Belt, tj. podwodne połączenie drogowe i kolejowe między Danią, a Niemcami o wartości 7,4 mld euro. Powstanie także nowa linia kolei dużych prędkości High Speed 2, której pierwszy etap o długości 190 km połączy Londyn i Birmingham (koszty 35-45 mld funtów). Kontynuowane również będą prace nad realizacją projektu Rail Baltica: linii kolejowej o długości 870 km, która połączy z Polską kraje bałtyckie: Litwę, Łotwę i Estonię (ewentualnie także Finlandię). Tylko Litwa w kwietniu br. zapowiedziała ogłoszenie 12 przetargów w ramach Rail Baltica, o łącznej wartości 2,8 mld euro.

Dziwią w tej sytuacji oświadczenia startującego w wyborach prezydenckich Rafała Trzaskowskiego, którego zdaniem duże inwestycje, takie, jak CPK czy przekop Mierzei Wiślanej nie mają sensu. Nie są za to zaskoczeniem opinie prezydenta (i kandydata na prezydenta) Andrzeja Dudy, który stwierdził m.in., że „te inwestycje muszą nadal trwać. My te inwestycje absolutnie musimy realizować. Nie tylko dlatego (...), że inwestycje zawsze są wielkim kołem napędowym gospodarki i historia pokazuje, że wyprowadziły świat już z kilku wielkich kryzysów (...). To pokazuje, że właśnie wielkie inwestycje, przy których zarabiają firmy, tworzone są miejsca pracy, gdzie już w trakcie budowy mamy miejsca pracy i w związku z tym dochody dla rodzin ludzi, którzy są w to zaangażowani, to, co dzieje się później, rozwój, który stymuluje wielkie inwestycje i funkcjonowanie wielkich przedsięwzięć gospodarczych, dają ogromną perspektywę na dziesięciolecia rozwoju kraju”.

{crossposting}

Czytaj więcej

Kozioł ofiarny reprywatyzacji?

Najprawdopodobniej w mikołajki rodzina i prawnicy Michała Sobańskiego oraz on sam, od 23 czerwca br. przebywający w areszcie we Wrocławiu, dowiedzą się czy najbliższe święta Bożego Narodzenia spędzi w domu czy też dalej będzie pozbawiony wolności.

Więcej…

Polskie sądy nadużywają tymczasowego aresztowania

W Polsce od 2015 roku sukcesywnie rośnie liczba aresztów orzekanych przez sądy na wniosek prokuratury. Jednoznacznie potwierdzają to statystyki: w lipcu tego roku w areszcie tymczasowym przebywały 8564 osoby, co w porównaniu z lipcem 2015 roku stanowi wzrost aż o 83,4 proc.

Więcej…

Błaszczak: W Dniu Podchorążego składam podziękowania

Podchorążowie, którzy rozpoczęli Powstanie Listopadowe kierowali się wzniosłymi pobudkami. Dążyli do tego, żeby Polska była wolna. Kochali naszą Ojczyznę. Jestem o tym przekonany, że podobne pobudki kierują wami w codziennej realizacji zadań i przygotowywaniu się do służby.

Więcej…

Duda: Zwiększyć gotowość sił NATO w tej części Europy

W Kwaterze Głównej NATO w Brukseli Prezydent Andrzej Duda spotkał się z Sekretarzem Generalnym NATO Jensem Stoltenbergiem. 

Więcej…

Gliński: Nie wahamy się, jeśli chodzi o wsparcie różnego typu tak wielkich wyzwań jak wystawa Vilhelma Hammershoia

- Polskie muzea, zwłaszcza w ostatnim czasie, działają bardzo intensywnie, bardzo profesjonalnie i znacznie bardziej odważnie.

Więcej…