Ocena użytkowników: 4 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Witryna www Polregio

Po wielu latach restrukturyzacji i wielu latach ciągłych strat Przewozy Regionalne wychodzą z zapaści. Cel finansowy na 2019 rok to 30 mln zysku netto.

- Samo określenie „restrukturyzacja” budzi negatywne emocje i wątpliwości: ze strony właścicieli - o nakłady finansowe, które będą musieli ponieść; ze strony partnerów biznesowych - o realne szanse na przyszłe wspólne działania; ze strony załogi – bo budzi niepokój o zachowanie miejsc pracy - mówi Krzysztof Zgorzelski, prezes zarządu-dyrektor generalny Przewozów Regionalnych.

- A Przewozy Regionalne znajdowały się praktycznie od samego początku w bezustannej restrukturyzacji. Co prawda w 2008 r. spółka została „usamorządowiona” - odeszła ze struktur Grupy PKP i przekazano jej udziały na rzecz kilkunastu samorządów wojewódzkich. Ale to posunięcie nie powiodło się. Spółka przez wszystkie te lata przynosiła straty finansowe - zauważył Zgorzelski .

- Dopiero dzięki wsparciu Agencji Rozwoju Przemysłu, która objęła większościowy pakiet udziałów, mogliśmy w 2015 r. przeprowadzić szeroko zakrojoną modernizację całej firmy, która dziś w żadnym obszarze nie przypomina siebie z czasu powstania, w 2001 r. – podkreśla prezes Przewozów Regionalnych.

– Zrealizowaliśmy od tamtej pory wszystkie zadania, które założyliśmy w planie jej restrukturyzacji i spółka zaczęła przynosić dochody. Choć nie obyło się bez bolesnych dla załogi cięć w zatrudnieniu. Z 9-tysięcznej liczby zatrudnionych pozostało 6,5 tys. – cały ten proces przebiegał na szczęście większych napięć społecznych. Przed nami kolejny etap zmian, w których skoncentrujemy się na dalszych udogodnieniach dla pasażerów w transporcie regionalnym – dodaje Zgorzelski.

W jego przekonaniu najbardziej widocznym na co dzień efektem transformacji Przewozów Regionalnych jest ciągle modernizowany tabor pod marką POLREGIO, łączący ponad 1800 stacji w kraju i przewożący ponad 81 milionów pasażerów rocznie. - Wszystko to przyczyniło się do wzmocnienia efektywności naszego funkcjonowania na coraz bardziej konkurencyjnym rynku przewozów pasażerskich w naszym kraju.

W latach 2016-2018 osiągnęliśmy łącznie 180 mln zł skumulowanego zysku netto, a w latach 2016-I kwartał 2019 przewieźliśmy ponad 250 mln pasażerów. W tym roku chcemy osiągnąć 30 mln zł zysku netto. Będziemy stawać w przetargach organizowanych w ramach unijnego tzw. czwartego pakietu kolejowego - zapowiada na zakończenie prezes Przewozów Regionalnych.