Około dwóch trzecich konsumentów jest skłonnych płacić więcej za wyroby lepszej jakości. To oznacza również, że pojęcie jakości przestaje być dla konsumenta enigmatyczne; nikt bowiem nie byłby skłonny zostawiać więcej pieniędzy za coś, co nie przekłada się na konkretne korzyści. Tylko niewiele ponad 5% deklaruje, że raczej lub na pewno nie zapłaciłoby więcej za wyższą jakość.
Respondentów zapytano o to, czym jest dla nich patriotyzm.
Zakupowe decyzje są dla badanych bardziej istotnym przejawem patriotyzmu, niż np. płacenie podatków w Polsce bądź wywieszanie flagi narodowej. Nie powinno zatem zaskakiwać, że 72% ankietowanych uznało, iż mając do wyboru produkt polski i zagraniczny, należy wybrać polski. Nie ma natomiast zgody co do tego, jak polskość produktu definiować. 66,5% za takowy uznaje wyrób, który powstał w Polsce, 49,5% – oznaczony jako polski, 32,8% - wyprodukowany przez firmę płacącą w Polsce podatki, 27,8% - przez firmę posiadającą siedzibę w Polsce, 27,3% - przez firmę o przewadze polskiego kapitału. Trudno dziwić się badanym, skoro wśród ekspertów nie ma zgody, jak ową polskość definiować. Co więcej, każda z owych definicji ma jakiś sens.
Powtarzam od lat, że alternatywa: produkt polski czy produkt dobrej jakości – jest fałszywa. Nasze produkty mają bowiem znakomitą jakość. Dodam nieskromnie, że w tej grupie są produkty i usługi oznaczone Godłem „Teraz Polska”. I nie jest to jedynie moje głębokie przekonanie, bowiem 85,7% badanych rozpoznaje Godło „Teraz Polska”, 69,8% produkty oznaczone nim kojarzy z prestiżem i reputacją, 86,3% - stabilną jakością.
Taką stabilną jakością w oczach Polaków cieszy się Godło „Teraz Polska”. Przez niemal trzydzieści lat działania Fundacji zlecaliśmy wiele badań. Biało-czerwony znak jest niezmiennie rozpoznawalny i niezmiennie jest symbolem wysokiej jakości. Polskiej jakości, bo – między innymi dzięki naszym Laureatom – te określenia dla wielu konsumentów stały się synonimem.
Zachęcam do zapoznania się ze szczegółowymi wynikami badania na stronie Fundacji „Teraz Polska”.