Chodzi o połączenie potencjału początkujących, kreatywnych przedsiębiorców z infrastrukturą oraz doświadczeniem dużych przedsiębiorstw. To kontynuacja i rozwinięcie cieszącego się dużą popularnością pilotażu Scale Up, w którym uczestniczyło 276 młodych innowacyjnych firm. Dzięki współpracy z 66. dużymi przedsiębiorstwami dotychczas przeprowadzono 190 wdrożeń. 31 rozwiązań wprowadzono na rynek.
- Po pilotażu, który okazał się ogromnym sukcesem, idziemy jeszcze odważniej we wspieraniu polskich innowacyjnych firm - mówi Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.
- Tym razem chcemy pomóc co najmniej 400. startupom. Budżet mamy dwukrotnie większy, każdy z dziesięciu wybranych w konkursie akceleratorów otrzyma średnio ponad 13 mln zł. Zmniejszyliśmy też obciążenia administracyjne związane z rozliczeniami grantów. Impulsy wsparcia skierujemy zwłaszcza na te dziedziny, które są szczególnie ważne dla polskiej gospodarki i pomogą budować nasze przewagi konkurencyjne – dodaje minister.
Działanie realizowane jest ze środków Programu Inteligentny Rozwój i zakłada akcelerację startupów, których projekty wpisują się w obszary specjalizacji takie jak: fintech, biotechnologia farmaceutyczna, biogospodarka, cyberbezpieczeństwo, smart city, industrial internet, mikroelektronika, inteligentne tworzywa, sztuczna inteligencja, technologie kosmiczne.
- W Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii opracowaliśmy listę obszarów, w których chcemy znaleźć nowe rozwiązania – poinformowała minister Emilewicz. - Skupiamy działania tam, gdzie wartość dodana jest szczególnie wysoka. Dlatego minimum 25 proc. startupów uczestniczących w każdym programie akceleracyjnym powinno pochodzić z tych 10 najbardziej perspektywicznych obszarów. To przede wszystkim zaawansowane technologie, które mogą być wykorzystywane w gospodarce, przemyśle, elektronice, obronności, aż po przemysł kosmiczny - informuje szefowa MPiT.
Podstawowym celem akceleratorów jest doprowadzenie startupów do etapu testowania rozwiązania w dużych spółkach. Gdy zakończą się one sukcesem, powinny zostać podpisane umowy o kontynuacji współpracy i rozwoju produktu.