W swoim wystąpieniu minister Adamczyk popierając przygotowanie planu zwrócił uwagę na potrzebę koordynacji podejścia na poziomie Unii, przy uwzględnieniu najlepszych praktyk stosowanych w państwach.
W kontekście prac nad planem awaryjnym minister Adamczyk zaapelował do Komisji Europejskiej, aby dokonała przeglądu obowiązujących aktów prawnych, w tym Pakietu Mobilności I, ponieważ szereg wymogów w nim określonych może znacząco utrudnić efektywne funkcjonowanie transportu drogowego w sytuacji kryzysowej. Stanowisko polskie poparł szereg państw.
Minister wyraził oczekiwanie, że projekt reformy Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej stanie się bardzo istotnym elementem odbudowy ruchu lotniczego po pandemii. Wskazał także, że w celu właściwej oceny przedstawionych rozwiązań niezbędne jest przygotowanie oceny skutków projektowanych przepisów, co w tym przypadku nie miało miejsca.
- Przygotowanie analizy skutków wpływu wydaje się być koniecznym warunkiem w pracach legislacyjnych nad każdym ważnym projektem. Pozwoliłoby to na uniknięcie wielu wątpliwości na wcześniejszym etapie i podejmowanie adekwatnych decyzji - powiedział minister Andrzej Adamczyk.
{crossposting}