Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Wsparcie gospodarcze i finansowe dla podmiotów sektora transportu w związku z pandemią COVID-19 było tematem drugiej wideokonferencji ministrów transportu UE. Polskę reprezentował m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister poparł skoordynowanie planu wychodzenia z pandemii oraz podkreślił, że pilnie potrzebne jest uruchomienie dodatkowych, ambitnych działań pomocowych na szczeblu UE, gdyż sektor transportu jest jednym z najbardziej dotkniętych działów gospodarki przez skutki pandemii.

- Podjęcie działań mających na celu wsparcie sektora transportu jest pilnie potrzebne z uwagi na wpływ pandemii COVID-19 na ten sektor. Pomoc ta powinna być dostępna zarówno w trakcie pandemii, jak również po jej ustaniu, przynajmniej do czasu powrotu sektora do stanu równowagi - powiedział minister Adamczyk.

Poinformował także o kompleksowej liście postulatów wsparcia gospodarczego i finansowego UE dla podmiotów sektora transportu, którą przygotowała strona polska i przedstawił najważniejsze spośród nich. Znacząca część polskich postulatów została poparta przez innych ministrów z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, m.in. przez Rumunię, Węgry, Litwę oraz Bułgarię.

Minister wskazał, że jedną z gałęzi transportu, która została najbardziej dotknięta skutkami pandemii, jest transport drogowy. Odniósł się do procedowanych przepisów Pakietu Mobilności I, zauważając, że powstały w zupełnie innych realiach społeczno-gospodarczych. Zaapelował o wstrzymanie nad nim prac do czasu zakończenia pandemii i dokonania ponownej oceny sytuacji i zawartych w nim rozwiązań. Jego przyjęcie w obecnym kształcie nie jest bowiem uzasadnione w kontekście kryzysu.

- Konieczne jest niedopuszczenie do wyjścia w życie przepisów, które zniszczą część firm transportowych i znacznie osłabią zdolność europejskiego transportu drogowego do stania się jakże potrzebną dźwignią wzrostu gospodarczego UE w nadchodzących latach - zaznaczył.

Minister zaproponował również utworzenie w ramach UE solidarnościowego funduszu na rzecz transportu drogowego, rekompensującego straty ponoszone przez branżę, szczególnie przewoźników pasażerskich.

Adamczyk wskazał także na potrzebę wsparcia również sektora transportu lotniczego, w tym polegającego na dostosowaniu obecnie stosowanych przepisów prawa UE do nowych realiów, aby zapewnić płynność finansową dla podmiotów tego rynku. Minister zaproponował także udzielenie wsparcia finansowego UE dla europejskich agencji żeglugi powietrznej oraz lotnisk. 

Zwrócił również uwagę także na konieczność zapewnienia wsparcia unijnego sektora kolejowego, szczególnie przewoźników wykonujących przewozy pasażerskie i dla zarządców infrastruktury kolejowej, których przychody zmniejszyły się znacząco z uwagi na ograniczenie ruchu pasażerskiego.

- Z uwagi na strategiczne znaczenie całego sektora transportu dla zapewnienia odbudowy gospodarki UE po kryzysie związanym z koronawirusem konieczne jest rozważenie wszelkiej pomocy legislacyjnej i finansowej koordynowanej na poziomie UE dla wsparcia przedsiębiorstw i podmiotów transportowych - podsumował spotkanie Adamczyk.

{crossposting}

Czytaj więcej

Gut-Mostowy: Nasze wsparcie kierujemy do organizacji pozarządowych

Minister Sportu i Turystyki ogłosił otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w 2022 r. realizacji zadań z zakresu turystyki. W budżecie zabezpieczono prawie 3 mln zł.

Więcej…

Ciecióra: Płatności bezpośrednie w UE są oddzielone od produkcji rolnej

Photo by Naseem Buras on Unsplash

Sejm przyjął zmianę ustawy o płatnościach i przywrócił Uzupełniającą Płatność Podstawową. taka płatność była stosowana od 2004 do 2014 roku.

Więcej…

Władyczak: Globalna recesja nie zdołała złamać polskiego eksportu

Znamy laureatów 10. edycji konkursu Polska Firma - Międzynarodowy Czempion, w którym wyróżnianie są polskie firmy odnoszące sukcesy na światowych rynkach. Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) jest wieloletnim partnerem konkursu.

Nagrody główne w poszczególnych kategoriach otrzymały firmy: TenderHut, NOVOL, Grupa Asseco, Profitroom, Lactex, Answear.com, Green Cell (CSG) oraz w kategorii: wizjoner ekspansji zagranicznej nagrodzony został Igor Klaja, założyciel i prezes OTCF. 

Jak zaznaczył Janusz Władyczak, prezes KUKE, pandemiczna globalna recesja ponownie nie zdołała złamać polskiego eksportu, który w 2020 r. zwiększył się o 1,3 proc., a ubiegłoroczne ożywienie przyniosło mu dalszy, jakże imponujący, dwucyfrowy wzrost (zapewne, bo na wyniki musimy poczekać jeszcze kilka tygodni). 

- Jest to rzecz jasna powód do dumy - mówi dalej prezes. - Jednak część prognoz na ten rok, gdy wzrost gospodarki i wymiany handlowej będą w skali świata kontynuowane, nie jest dla nas już tak pozytywna. OECD ocenia, że polski eksport zwiększy się o zaledwie 4 proc. w tym roku i o 3 proc. w 2023 r., podczas gdy wolumen globalnego handlu urośnie odpowiednio o 5 i 4,5 proc. W KUKE perspektywy eksportu oceniamy bardziej optymistycznie, ale zauważmy, że przez ostatnie dwa lata bardzo sprzyjała nam sytuacja na rynku walutowym - średniorocznie kurs złotego obniżył się w tym czasie wobec euro o 6 proc. Warto dodać, że przy relatywnie stabilnym kursie dolara i znaczącym wzroście cen importowanych surowców na rachunku obrotów bieżących pojawił się pod koniec 2021 r. deficyt.

W opinii Władyczaka to tylko pokazuje, że odporność gospodarki na zawirowania, jej konkurencyjność i stymulowanie wzrostu powinny być budowane na istotniejszych długofalowo fundamentach niż mechanizmy kursowe, a mianowicie na inwestycjach w badania i rozwój, w kapitał ludzki, uwzględnianie w strategiach aktualnych trendów związanych z ochroną środowiska czy innymi celami zrównoważonego rozwoju, jak też na internacjonalizacji działalności. 

- A to właśnie podejście wyróżnia po raz kolejny uczestników jubileuszowej edycji konkursu Polska Firma - Międzynarodowy Czempion. Mamy w nim po raz kolejny przedstawicieli branży IT i e-commerce obok firm „tradycyjnego” przemysłu, które potrafiły złamać wewnętrzne schematy i zająć nowe nisze. Po raz kolejny spore grono podmiotów pojawiło się w kategorii „promotora ekologii”, budując wizerunek Polski jako kraju, gdzie zielona transformacja również postępuje. Są też firmy, które odważnie przejmują swoich zagranicznych konkurentów, pozyskując ich rynki i technologie - uważa Władyczak.

- W KUKE stale obserwujemy sytuację w globalnej wymianie handlowej - choć przez poprzednią dekadę poziom stawek celnych praktycznie się nie zmienił, to pojawiło się wiele innych barier, którym muszą sprostać polscy eksporterzy, jak np. liczne subsydia eksportowe dla podmiotów spoza krajów OECD, z którymi muszą bezpośrednio konkurować, czy ograniczenia przy udziale w zamówieniach publicznych. W tak dynamicznym i zmiennym otoczeniu oznacza to konieczność efektywniejszego korzystania przez polski biznes z coraz bogatszego arsenału instrumentów zapewniających ich bezpieczną ekspansję międzynarodową, które dostarczają im różne instytucje wsparcia z PFR TFI i KUKE na czele - stwierdza na zakończenie prezes KUKE.

{crossposting}

Buda: Fundusze europejskie zmieniają region łódzki

11,5 mln zł na przebudowę i kompleksową modernizację energetyczną budynków trafi do Politechniki Łódzkiej.

Więcej…

Historyczny dzień dla polskiego koncernu

Środa 12 stycznia 2022 r. to ważna data w historii Polskiego Koncernu Energetycznego Orlen - zwłaszcza w kontekście trwającego od miesięcy procesu fuzji z Grupą Lotos i zapowiedzianej takiejż z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem.

Więcej…