Minister poparł skoordynowanie planu wychodzenia z pandemii oraz podkreślił, że pilnie potrzebne jest uruchomienie dodatkowych, ambitnych działań pomocowych na szczeblu UE, gdyż sektor transportu jest jednym z najbardziej dotkniętych działów gospodarki przez skutki pandemii.
Poinformował także o kompleksowej liście postulatów wsparcia gospodarczego i finansowego UE dla podmiotów sektora transportu, którą przygotowała strona polska i przedstawił najważniejsze spośród nich. Znacząca część polskich postulatów została poparta przez innych ministrów z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, m.in. przez Rumunię, Węgry, Litwę oraz Bułgarię.
Minister wskazał, że jedną z gałęzi transportu, która została najbardziej dotknięta skutkami pandemii, jest transport drogowy. Odniósł się do procedowanych przepisów Pakietu Mobilności I, zauważając, że powstały w zupełnie innych realiach społeczno-gospodarczych. Zaapelował o wstrzymanie nad nim prac do czasu zakończenia pandemii i dokonania ponownej oceny sytuacji i zawartych w nim rozwiązań. Jego przyjęcie w obecnym kształcie nie jest bowiem uzasadnione w kontekście kryzysu.
Minister zaproponował również utworzenie w ramach UE solidarnościowego funduszu na rzecz transportu drogowego, rekompensującego straty ponoszone przez branżę, szczególnie przewoźników pasażerskich.
Zwrócił również uwagę także na konieczność zapewnienia wsparcia unijnego sektora kolejowego, szczególnie przewoźników wykonujących przewozy pasażerskie i dla zarządców infrastruktury kolejowej, których przychody zmniejszyły się znacząco z uwagi na ograniczenie ruchu pasażerskiego.
- Z uwagi na strategiczne znaczenie całego sektora transportu dla zapewnienia odbudowy gospodarki UE po kryzysie związanym z koronawirusem konieczne jest rozważenie wszelkiej pomocy legislacyjnej i finansowej koordynowanej na poziomie UE dla wsparcia przedsiębiorstw i podmiotów transportowych - podsumował spotkanie Adamczyk.
{crossposting}