Ocena użytkowników: 4 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Jedna z koncepcji CPK oparta na koncepcji "plastra miodu"

CPK odpowiedzią na potrzeby pasażerów i wyzwania stojące przed branżą. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) wezwało przedstawicieli władz rządowych i branży do współpracy mającej na celu jak najlepsze wykorzystanie zdobyczy nowoczesnej technologii z myślą o pasażerach, a także do bardziej efektywnego korzystania z infrastruktury.

Apel ten wystosował dyrektor generalny i prezes IATA, Alexandre de Juniac, podczas przemówienia inauguracyjnego wygłoszonego na odbywającej się w Warszawie konferencji Global Airport & Passenger Symposium (GAPS).

Rafał Milczarski, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT, współorganizatora konferencji GAPS, stwierdził: - Jako polski flagowy przewoźnik oraz wiodące linie lotnicze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, wierzymy, że lotnictwo europejskie musi przejść znaczącą transformację i opowiadamy się za branżą, która jest sprawiedliwa wobec wszystkich. 

W przekonaniu Milczarskiego aby linie lotnicze mogły działać w sposób konkurencyjny i zrównoważony, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie wśród pasażerów, najważniejsze znaczenie ma wdrożenie rozwiązań, których podstawę stanowić będą najnowocześniejsze technologie. 

- Polska i Polskie Linie Lotnicze LOT odegrają ważną rolę w procesie kształtowania przyszłości branży lotniczej na terenie Europy Środkowo-Wschodniej dzięki inwestycji w nowy port lotniczy, Centralny Port Komunikacyjny - uważa prezes. - Ta multimodalna inwestycja stanowi odpowiedź na wyzwania stojące przed branżą i na potrzeby pasażerów, wyznaczając nowe standardy w dziedzinie kontroli bezpieczeństwa, redukcji emisji CO2. Uczestnictwo w niej wymusi stosowanie lotniczych biopaliw (SAF), a także wykorzystanie sztucznej inteligencji do zarządzania operacjami w porcie lotniczym. Zapewni to jednocześnie krótszy czas przesiadek (MCT) i płynną podróż – stwierdził szef PLL LOT. 

Jego zdaniem możliwość wybudowania portu lotniczego od podstaw z udziałem IATA, światowych liderów i specjalistów z branży pozwoli na postęp o całe lata świetlne w stosunku do sytuacji obecnej.

Do 2050 r. przewiduje się zmniejszenie emisji netto CO2 w branży o 50% w porównaniu z 2005 r. Już teraz poziom emisji CO2 podczas przeciętnego rejsu jest o 50% niższy niż w 1990 r. Największe i najbardziej praktyczne możliwości ograniczenia emisji stwarza wykorzystanie lotniczych biopaliw (SAF), ale konieczne jest wypracowanie przez rządy odpowiednich zasad polityki w celu wykorzystania ich potencjału.

{crossposting}