Ocena użytkowników: 4 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Parking dla TIR-ów widziany z lotu ptaka

Branża transportowo-logistyczna jest jednym z kół zamachowych polskiej gospodarki. To ponad 150 tys. podmiotów dających pracę ponad 800 tys. ludziom i generujących łącznie ponad 270 mld zł obrotów.

Branżę, która ma za sobą okres dynamicznego wzrostu, czeka jednak szereg wyzwań wynikających ze zmian w krajowym i międzynarodowym otoczeniu regulacyjnym, gospodarczym oraz technologicznym – przekonują w najnowszym raporcie eksperci Banku Pekao.

Opublikowany przez Bank Pekao raport pt. „Nadchodzi czas zawirowań. Jak poradzi sobie z nimi polska branża transportowa?” wskazuje polski sektor transportowo-logistyczny jako jedną z najbardziej dynamicznych gałęzi polskiej gospodarki. Od początku XXI wieku był on drugą najszybciej rozwijającą się branżą pod względem wytwarzanej wartości dodanej brutto - ponad 8 proc. średniorocznie. To ponad dwukrotnie szybszy wzrost niż średnia dla Unii Europejskiej, wynosząca niewiele ponad 3 proc. Dynamika wzrostu była w Polsce szybsza niż w którymkolwiek kraju UE.

– Niezależnie od bezsprzecznych sukcesów, jakie branża transportowa odniosła w ostatnich latach, należy ona do tych sektorów gospodarki, które najpoważniej mogą odczuć zmiany zachodzące w ich krajowym i międzynarodowym otoczeniu regulacyjnym, gospodarczym oraz technologicznym – podkreśla – mówi Paweł Kowalski, ekspert z Biura Analiz Makroekonomicznych Banku Pekao, autor raportu. - Niektóre z tych zmian mają wręcz rewolucyjny charakter i mogą zasadniczo wpłynąć na warunki gry. Co ważne, z punktu widzenia polskich firm niekoniecznie muszą to być zmiany na lepsze – dodaje Kowalski.

Wśród „game-changerów” analityk Banku Pekao wymieniają niekorzystne zmiany w unijnym otoczeniu regulacyjnym. Chodzi przede wszystkim o tzw. Pakiet Mobilności oraz politykę środowiskową, preferującą przewozy kolejowe kosztem transportu drogowego, co może grozić zahamowaniem rozwoju towarowych przewozów drogowych.

– Przewidujemy, że mimo istotnych wyzwań polska branża transportowa będzie w najbliższych latach odnotowywać wzrost popytu na swoje usługi – dodaje Paweł Kowalski. - Nasze prognozy makroekonomiczne wskazują na stosunkowo łagodny przebieg spowolnienia gospodarczego i utrzymanie kilkuprocentowego tempa wzrostu wymiany handlowej. Istotne jest także umacnianie przez Polskę roli regionalnego hubu tranzytowego dzięki rozbudowie infrastruktury, szczególnie wzdłuż biegnących przez terytorium Polski korytarzy TEN-T i trasy Via Carpatia – podkreśla ekspert.

Z analiz Banku Pekao wynika, że w optymistycznym scenariuszu obroty polskich firm z branży transportowo-logistycznej w horyzoncie do 2030 r. mogą rosnąć o około 4-5 proc. rocznie. To wprawdzie o około połowę wolniej niż w mijającej dekadzie, ale - jak wskazują autorzy raportu - nadal obserwujemy znaczącą przestrzeń do dalszego rozwoju.

{crossposting}

Czytaj więcej

Gróbarczyk: Porty co roku biją rekordy

Gróbarczyk: To od kilku lat już pewna tradycja, że porty co roku biją rekordy, jeśli chodzi o ilość przeładunków

Przeładunki w polskich portach morskich w 2019 r. wyniosły 108,3 mln t. Po raz drugi w historii przekroczono barierę 100 mln t. W porównaniu z 2018 r., kiedy przeładunki wyniosły 105,7 mln t, to wzrost o 2,4 proc.

Więcej…

Zyska: prosumenci, OZE i rozwój energetyki

Remedium na spowolnienie tych procesów jest produkcja energii elektrycznej z OZE

Rola klastrów energetycznych oraz rozwój odnawialnych źródeł energii to główne tematy konferencji „Klaster energetyczny na rzecz ochrony klimatu jako czynnik nowej polskiej strategii klimatyczno-energetycznej”, w której uczestniczył wiceminister klimatu Ireneusz Zyska w Gaju Oławskim.

Więcej…

Ziobro Taki pouczający pomruk źle się kojarzy

- O tym dokumencie można powiedzieć jedynie jako o parodii „opinii”. Z tego, co Komisja Wenecka przedstawiła po swojej nieformalnej wizycie w Polsce, przebija segregacja państw europejskich na lepsze i gorsze.

Więcej…

Morawiecki: Polska godzi cele społeczne z rozwojowymi

WELT Economic Summit w Berlinie to jedno z ważniejszych spotkań ludzi polityki i biznesu.

- Polska, która w jednym czasie stabilizuje swoją sytuację budżetową, jest w stanie przeznaczać znaczne środki na politykę społeczną, wypełniać swoje zobowiązania wobec NATO i inwestować w rozwój infrastruktury – stwierdził premier Mateusz Morawiecki podczas WELT Economic Summit w Berlinie. 

Więcej…

Frombork wsparty unijnymi pieniędzmi

By Polimerek - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27532424

Na wzgórzu katedralnym we Fromborku od 2018 roku prowadzony jest projekt współfinansowany z funduszy unijnych Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Tylko dzięki temu wiemy dziś o fromborskiej katedrze tak dużo.

Więcej…