Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Strona www konferencji Gazterm

Administracja i zbyt duże koszty na terenach leśnych przeszkodą w budowaniu sieci gazociągowej oraz stacji LNG stwierdzają paneliści z konferencji GAZTERM 2019.

Stan gazyfikacji kraju

– Na stan z czerwca 2018 roku z 300 gmin, 77 zostanie gazyfikowanych poprzez pregazyfikacje, bo nie ma możliwości do 2022 zbudować gazociągu, ze względu na odległości od sieci i bariery administracyjne - mówi Wioletta Czemiel-Grzybowska, wiceprezes Zarządu PSG

Sięgamy po pregazyfikację, która cieszy się dużym zainteresowaniem gmin. Z każdym rokiem liczba tych, korzystających z gazu będzie większa. Postęp technologiczny pozwala na większą dostępność paliwa po niższych kosztach niż jeszcze kilka lat temu, gdzie wówczas było to jeszcze nieopłacalne.

Z perspektywy PGNiG

Dynamiczny rozwój CNG jest faktem. Dużym wyzwaniem jest rozwój segmentu detalicznego dla PSG, a my chcemy być dla niego dostępni. Punkty ładowania CNG muszą znajdować się w dobrze dostępnych lokalizacjach, czekamy na obniżanie taryfy na paliwo cng do zera i na decyzję Rady Ministrów. Cena wówczas spadnie o ok. 10 groszy za litr. Napędzi to rynek lokalnego transportu, ponieważ obniży jego koszty – podkreślił. Dodał, że Polska ma wiele do nadrobienia w kwestii stacji CNG. Tylko w Czechach jest ich 160. Nie mamy stacji ładowania LNG, a Polska jest krajem tranzytowym. Niemcy z kolei wprowadziły obniżone opłaty dla transportu na LNG. - mówi Tomasz Matan, dyrektor Departamentu CNG i LNG, PGNiG

Elektromobilność obliguje

Jeśli chodzi o CNG, Czemiel-Grzybowska powiedziała, że prawo o rozwoju elektromobilności obliguje Polską do zbudowania do 2020 roku 76 stacji ladowania CNG w ponad 40 aglomeracjach w kraju, gdzie przypada największa liczba pojazdów na jednego mieszkańca. Ma być ich łącznie 100, na razie jest 25.

Konkurencja na rynku dostaw paliwa

Rynek dostaw paliwa rośnie i pojawia się konkurencja. Pokazuje to, że można zarabiać na transporcie LNG. Technologie dla LNG, to powstają za granicą, nie ma jednak powodów aby takie technologie były opracowywane i wdrażane w Polsce. Jednak sby móc postawić stacje LNG, należy dopracować wiele rozwiązań prawnych i administracyjnych – podkreślił Tymoteusz Pruchnik, prezes Gas- Tradnig.

Potrzebne regulacje prawne

Robert Więckowski, prezes firmy GAZ, która buduje stacje ładowania LNG powiedział, że brakuje regulacji prawnych ich dotyczących, a niektóre są niepotrzebne. – Dzięki zmianom prawnym koszty budowy powinny spaść o 1/3. W przypadku stacji CNG nasza firma buduje w Warszawie na terenie ZTM stacje do ładowania 120 pojazdów, dla PGNiG OD. – Inwestycja jest na ukończeniu, pod koniec maja będziemy starać się o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Stacja zostanie wyposażona w słupki wolnego i szybkiego ładowania gazem – dodał.