Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 
Plakietka "Słyszę, ale migam" na uniformie pracownika IKEA

Obsługa klientów z niepełnosprawnościami, to duże wyzwanie dla sklepów i marketów. Rośnie odsetek osób starszych które również wymagają obsługi która zwraca uwagę na ich potrzeby.

Pracownice IKEA Łódź, Patrycja Matusiak i Wiktoria Rock studiujące logopedię z audiologią zrealizowały program "IKEA dla wszystkich". Wprowadziły standardy obsługi i komunikacji ułatwiające osobom z uszkodzeniami słuchu, niepełnosprawnym, czy starszym korzystanie z oferty sklepu w komfortowych warunkach.

– Osoby z różnymi niepełnosprawnościami to znaczna i ważna część naszego społeczeństwa, która może czuć się pomijana w wielu miejscach. Cały czas brakuje rozwiązań, dzięki którym będą mogły czuć się w pełni niezależne i komfortowo bez względu na to, gdzie są i co robią. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby wprowadzać różne udogodnienia w miejscach takich, jak IKEA – tłumaczy Katarzyna Tręda-Pisera, Rzecznik Osób Niepełnosprawnych, Urząd Miasta Łódź.

W ramach projektu przeprowadzono kurs Systemu Języka Migowego dla piętnastu pracowników, uruchomiono mobilnych tłumaczy języka migowego on-line i oznaczeno ścieżki zakupowe żółtymi liniami. W przestrzeni restauracjnej przewidziano miejsca i korytarze i specjalne stoliki dla osób na wózkach i tych z trudnościami ruchowymi. Przeszkoleni pracownicy noszą plakietki „Słyszę, ale migam” a punkty informacyjne oznaczone są piktogramami informującymi że możliwa jest obsługa w języku migowym. Pracownicy którzy nie poznali języka migowego mogą wykorzystać urządzenia on-line aby w razie potrzeby połączyć się z tłumaczem języka migowego.

– Pomysł na projekt „IKEA dla wszystkich” pojawił się w momencie zauważenia przez nas trudności podczas obsługi osób m.in. Głuchych. Jego celem jest przełamanie bariery między pracownikiem i klientem z niepełnosprawnością, ale też pokazanie, że w naszym sklepie każdy może zrobić zakupy w komfortowy dla niego sposób, także jeżeli chodzi o komunikację z naszymi sprzedawcami. Projekt ma też uświadomić nam wszystkim, że niewielkie działania z naszej strony mogą zrobić dużą różnicę dla osób z niepełnosprawnościami – tłumaczy Patrycja Matusiak ze sklepu IKEA Łódź.

– O ile łatwiej jest nam skomunikować się z osobami z niepełnosprawnością ruchu czy osobami niewidomymi, ponieważ możemy porozumieć się w języku polskim fonetycznym, o tyle w przypadku Głuchych nie mamy takiej możliwości. Nie słyszą naszej mowy, przez co często nie rozumieją także tego, co jest zapisane. Głusi mają swój odrębny język, język migowy, który składa się z innej fleksji oraz gramatyki i jest językiem przestrzenno-wizualnym – mówi Sławomir Goniewicz, który prowadzi zajęcia fakultatywne z języka migowego na Uniwersytecie Łódzkim.

Jeśli projekt „IKEA dla wszystkich” przejdzie pomyślnie wszystkie testy zapadnie decyzja czy to rozwiązanie zostani wdrożone w innych sklepach sieci.

Czytaj więcej

Gut-Mostowy: Nasze wsparcie kierujemy do organizacji pozarządowych

Minister Sportu i Turystyki ogłosił otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w 2022 r. realizacji zadań z zakresu turystyki. W budżecie zabezpieczono prawie 3 mln zł.

Więcej…

Ciecióra: Płatności bezpośrednie w UE są oddzielone od produkcji rolnej

Photo by Naseem Buras on Unsplash

Sejm przyjął zmianę ustawy o płatnościach i przywrócił Uzupełniającą Płatność Podstawową. taka płatność była stosowana od 2004 do 2014 roku.

Więcej…

Władyczak: Globalna recesja nie zdołała złamać polskiego eksportu

Znamy laureatów 10. edycji konkursu Polska Firma - Międzynarodowy Czempion, w którym wyróżnianie są polskie firmy odnoszące sukcesy na światowych rynkach. Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) jest wieloletnim partnerem konkursu.

Nagrody główne w poszczególnych kategoriach otrzymały firmy: TenderHut, NOVOL, Grupa Asseco, Profitroom, Lactex, Answear.com, Green Cell (CSG) oraz w kategorii: wizjoner ekspansji zagranicznej nagrodzony został Igor Klaja, założyciel i prezes OTCF. 

Jak zaznaczył Janusz Władyczak, prezes KUKE, pandemiczna globalna recesja ponownie nie zdołała złamać polskiego eksportu, który w 2020 r. zwiększył się o 1,3 proc., a ubiegłoroczne ożywienie przyniosło mu dalszy, jakże imponujący, dwucyfrowy wzrost (zapewne, bo na wyniki musimy poczekać jeszcze kilka tygodni). 

- Jest to rzecz jasna powód do dumy - mówi dalej prezes. - Jednak część prognoz na ten rok, gdy wzrost gospodarki i wymiany handlowej będą w skali świata kontynuowane, nie jest dla nas już tak pozytywna. OECD ocenia, że polski eksport zwiększy się o zaledwie 4 proc. w tym roku i o 3 proc. w 2023 r., podczas gdy wolumen globalnego handlu urośnie odpowiednio o 5 i 4,5 proc. W KUKE perspektywy eksportu oceniamy bardziej optymistycznie, ale zauważmy, że przez ostatnie dwa lata bardzo sprzyjała nam sytuacja na rynku walutowym - średniorocznie kurs złotego obniżył się w tym czasie wobec euro o 6 proc. Warto dodać, że przy relatywnie stabilnym kursie dolara i znaczącym wzroście cen importowanych surowców na rachunku obrotów bieżących pojawił się pod koniec 2021 r. deficyt.

W opinii Władyczaka to tylko pokazuje, że odporność gospodarki na zawirowania, jej konkurencyjność i stymulowanie wzrostu powinny być budowane na istotniejszych długofalowo fundamentach niż mechanizmy kursowe, a mianowicie na inwestycjach w badania i rozwój, w kapitał ludzki, uwzględnianie w strategiach aktualnych trendów związanych z ochroną środowiska czy innymi celami zrównoważonego rozwoju, jak też na internacjonalizacji działalności. 

- A to właśnie podejście wyróżnia po raz kolejny uczestników jubileuszowej edycji konkursu Polska Firma - Międzynarodowy Czempion. Mamy w nim po raz kolejny przedstawicieli branży IT i e-commerce obok firm „tradycyjnego” przemysłu, które potrafiły złamać wewnętrzne schematy i zająć nowe nisze. Po raz kolejny spore grono podmiotów pojawiło się w kategorii „promotora ekologii”, budując wizerunek Polski jako kraju, gdzie zielona transformacja również postępuje. Są też firmy, które odważnie przejmują swoich zagranicznych konkurentów, pozyskując ich rynki i technologie - uważa Władyczak.

- W KUKE stale obserwujemy sytuację w globalnej wymianie handlowej - choć przez poprzednią dekadę poziom stawek celnych praktycznie się nie zmienił, to pojawiło się wiele innych barier, którym muszą sprostać polscy eksporterzy, jak np. liczne subsydia eksportowe dla podmiotów spoza krajów OECD, z którymi muszą bezpośrednio konkurować, czy ograniczenia przy udziale w zamówieniach publicznych. W tak dynamicznym i zmiennym otoczeniu oznacza to konieczność efektywniejszego korzystania przez polski biznes z coraz bogatszego arsenału instrumentów zapewniających ich bezpieczną ekspansję międzynarodową, które dostarczają im różne instytucje wsparcia z PFR TFI i KUKE na czele - stwierdza na zakończenie prezes KUKE.

{crossposting}

Buda: Fundusze europejskie zmieniają region łódzki

11,5 mln zł na przebudowę i kompleksową modernizację energetyczną budynków trafi do Politechniki Łódzkiej.

Więcej…

Historyczny dzień dla polskiego koncernu

Środa 12 stycznia 2022 r. to ważna data w historii Polskiego Koncernu Energetycznego Orlen - zwłaszcza w kontekście trwającego od miesięcy procesu fuzji z Grupą Lotos i zapowiedzianej takiejż z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem.

Więcej…