Pracownice IKEA Łódź, Patrycja Matusiak i Wiktoria Rock studiujące logopedię z audiologią zrealizowały program "IKEA dla wszystkich". Wprowadziły standardy obsługi i komunikacji ułatwiające osobom z uszkodzeniami słuchu, niepełnosprawnym, czy starszym korzystanie z oferty sklepu w komfortowych warunkach.
W ramach projektu przeprowadzono kurs Systemu Języka Migowego dla piętnastu pracowników, uruchomiono mobilnych tłumaczy języka migowego on-line i oznaczeno ścieżki zakupowe żółtymi liniami. W przestrzeni restauracjnej przewidziano miejsca i korytarze i specjalne stoliki dla osób na wózkach i tych z trudnościami ruchowymi. Przeszkoleni pracownicy noszą plakietki „Słyszę, ale migam” a punkty informacyjne oznaczone są piktogramami informującymi że możliwa jest obsługa w języku migowym. Pracownicy którzy nie poznali języka migowego mogą wykorzystać urządzenia on-line aby w razie potrzeby połączyć się z tłumaczem języka migowego.
– O ile łatwiej jest nam skomunikować się z osobami z niepełnosprawnością ruchu czy osobami niewidomymi, ponieważ możemy porozumieć się w języku polskim fonetycznym, o tyle w przypadku Głuchych nie mamy takiej możliwości. Nie słyszą naszej mowy, przez co często nie rozumieją także tego, co jest zapisane. Głusi mają swój odrębny język, język migowy, który składa się z innej fleksji oraz gramatyki i jest językiem przestrzenno-wizualnym – mówi Sławomir Goniewicz, który prowadzi zajęcia fakultatywne z języka migowego na Uniwersytecie Łódzkim.
Jeśli projekt „IKEA dla wszystkich” przejdzie pomyślnie wszystkie testy zapadnie decyzja czy to rozwiązanie zostani wdrożone w innych sklepach sieci.