Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 
Plakietka "Słyszę, ale migam" na uniformie pracownika IKEA

Obsługa klientów z niepełnosprawnościami, to duże wyzwanie dla sklepów i marketów. Rośnie odsetek osób starszych które również wymagają obsługi która zwraca uwagę na ich potrzeby.

Pracownice IKEA Łódź, Patrycja Matusiak i Wiktoria Rock studiujące logopedię z audiologią zrealizowały program "IKEA dla wszystkich". Wprowadziły standardy obsługi i komunikacji ułatwiające osobom z uszkodzeniami słuchu, niepełnosprawnym, czy starszym korzystanie z oferty sklepu w komfortowych warunkach.

– Osoby z różnymi niepełnosprawnościami to znaczna i ważna część naszego społeczeństwa, która może czuć się pomijana w wielu miejscach. Cały czas brakuje rozwiązań, dzięki którym będą mogły czuć się w pełni niezależne i komfortowo bez względu na to, gdzie są i co robią. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby wprowadzać różne udogodnienia w miejscach takich, jak IKEA – tłumaczy Katarzyna Tręda-Pisera, Rzecznik Osób Niepełnosprawnych, Urząd Miasta Łódź.

W ramach projektu przeprowadzono kurs Systemu Języka Migowego dla piętnastu pracowników, uruchomiono mobilnych tłumaczy języka migowego on-line i oznaczeno ścieżki zakupowe żółtymi liniami. W przestrzeni restauracjnej przewidziano miejsca i korytarze i specjalne stoliki dla osób na wózkach i tych z trudnościami ruchowymi. Przeszkoleni pracownicy noszą plakietki „Słyszę, ale migam” a punkty informacyjne oznaczone są piktogramami informującymi że możliwa jest obsługa w języku migowym. Pracownicy którzy nie poznali języka migowego mogą wykorzystać urządzenia on-line aby w razie potrzeby połączyć się z tłumaczem języka migowego.

– Pomysł na projekt „IKEA dla wszystkich” pojawił się w momencie zauważenia przez nas trudności podczas obsługi osób m.in. Głuchych. Jego celem jest przełamanie bariery między pracownikiem i klientem z niepełnosprawnością, ale też pokazanie, że w naszym sklepie każdy może zrobić zakupy w komfortowy dla niego sposób, także jeżeli chodzi o komunikację z naszymi sprzedawcami. Projekt ma też uświadomić nam wszystkim, że niewielkie działania z naszej strony mogą zrobić dużą różnicę dla osób z niepełnosprawnościami – tłumaczy Patrycja Matusiak ze sklepu IKEA Łódź.

– O ile łatwiej jest nam skomunikować się z osobami z niepełnosprawnością ruchu czy osobami niewidomymi, ponieważ możemy porozumieć się w języku polskim fonetycznym, o tyle w przypadku Głuchych nie mamy takiej możliwości. Nie słyszą naszej mowy, przez co często nie rozumieją także tego, co jest zapisane. Głusi mają swój odrębny język, język migowy, który składa się z innej fleksji oraz gramatyki i jest językiem przestrzenno-wizualnym – mówi Sławomir Goniewicz, który prowadzi zajęcia fakultatywne z języka migowego na Uniwersytecie Łódzkim.

Jeśli projekt „IKEA dla wszystkich” przejdzie pomyślnie wszystkie testy zapadnie decyzja czy to rozwiązanie zostani wdrożone w innych sklepach sieci.