Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

- W dyskusjach o infrastrukturze w Polsce stosuję metaforę przyciasnego garnituru. Wydaje się, że obecnie do infrastruktury lotniczej ona pasuje. To znaczy, że istniejący system jest na skraju wyczerpania swoich możliwości.

Przede wszystkim dotyczy to największego portu lotniczego w Polsce na warszawskim Okęciu - mówił na konferencji „Zrównoważony rozwój infrastruktury lotniczej w Polsce” w Warszawie Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK

W przekonaniu pełnomocnika „naturalne” ograniczenie Okęcia wynika z faktu, że jest on portem znajdującym się w centrum miasta. - Buduje to szereg ograniczeń środowiskowych, ale również fizycznych, infrastrukturalnych. I powoduje, że tego lotniska nie da się rozbudowywać, nie da się poprawiać jego przepustowości. 

- W mniejszym, różnym już stopniu dotyczy to lotnisk regionalnych: niektóre z nich mają rezerwy, niektóre się rozbudowują – dodał Horała. - Ale jeśli spojrzymy na system komunikacyjny z meta poziomu, okazuje się, że w swoim obecnym kształcie nie odpowiada wyzwaniom, które widzimy za pięć, dziesięć lat, jak byśmy chcieli, by się ten ruch rozwijał. On się oczywiście będzie rozwijał, to rzecz nieunikniona, w miarę wzrostu zamożności społeczeństwa. Bo Polacy chcą i potrzebują latać. Rozwoju ruchu lotniczego z Polski i do Polski potrzebuje też gospodarka. 

- Gdy jednak porównamy nasz ruch lotniczy z danymi dotyczącymi państw wysokorozwiniętych, to okazuje się, że wciąż znacznie mniej latamy – stwierdził wiceminister. - Stąd pomysł Centralnego Portu Komunikacyjnego. To nasza odpowiedź na te wszystkie wyzwania. Pomijam już fakt, że nie mamy obecnie w naszym kraju żadnego naturalnego hubu przesiadkowego. A w państwie naszej wielkości, które chcielibyśmy postrzegać jako lidera w regionie Europy środkowowschodniej, tym bardziej taki port powinien powstać. Zatem znajdujemy się w momencie przełomowym.

Najbliższe lata to okres, w którym wyczerpiemy dotychczasowy model wzrostu. Musimy się więc przemodelować, odpowiedzieć na to wyzwanie, bo dalej tak prosto, że co roku będzie po kilka-kilkanaście proc. wzrostów ruchu lotniczego w obecnym układzie portów lotniczych – się nie da. Na tę właśnie potrzebę projekt CPK ma odpowiedzieć – kończy Horała.

{crossposting}

Czytaj więcej

Morawiecki: KSO, NSO dostęp do pomocy dla pacjentów będzie sprawiedliwy

Mateusz Morawiecki

Morawiecki: Dzięki proponowanym rozwiązaniom takim jak m.in. wdrożenie KSO czy NSO dostęp do pomocy dla pacjentów będzie sprawiedliwy w całym kraju.

Więcej…

Komu Polacy mogą jeszcze ufać?

Niewiele zostało instytucji, których nie udało się wciągnąć w bieżącą grę polityczną. Jedną z nielicznych jest Rzecznik Praw Obywatelskich – urząd, który od lat cieszy się prestiżem, a który na szczęście sprawowali wybitni prawnicy i osoby mocno angażujące się w obronę praw obywateli, także przedsiębiorców. Tym bardziej smuci medialne zamieszanie wokół tej instytucji.

Więcej…

Buda: Stany Zjednoczone są dla Europy partnerem strategicznym - politycznie i gospodarczo

Reforma Światowej Organizacji Handlu (WTO), relacje handlowe UE-USA i wsparcie handlowe dla Ukrainy to tematy poruszane podczas posiedzenia Rady UE ds. Zagranicznych w formacie handel w Brukseli.

Więcej…

Kowalczyk: wartość dodana dla rolnika

Wicepremier Henryk Kowalczyk udziela wywiadu telewizyjnego (fot. MRiRW)

Wicepremier, minister rolnictwa i rozwoju wsi Henryk Kowalczyk podczas konferencji w Brześciu Kujawskim przypomniał, że Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) jest programem, który ma wzmocnić gospodarki wszystkich krajów europejskich po pandemii COVID-19.

Więcej…

Maląg: Obecnie jesteśmy na 4. miejscu w Europie z najniższym bezrobociem

Młodzież z całego kraju zgromadziła się w Warszawie na konferencji poświęconej sytuacji na rynku pracy w Polsce. Udział w dyskusji wzięła minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.

Więcej…