Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Działania polskiej służby zagranicznej w obszarze dyplomacji ekonomicznej, zorientowane na wsparcie polskich przedsiębiorców w sytuacji pandemii COVID-19, były tematem przewodnim briefingu wiceministra spraw zagranicznych Pawła Jabłońskego.

Jak poinformował wiceszef polskiej dyplomacji, wysiłki realizowane przez resort spraw zagranicznych we współpracy z innymi ministerstwami i agencjami rządowymi to szeroki zakres działań, zaczynając od gromadzenia informacji o ofertach środków do walki z COVID-19 i wsparcia ich zakupów, poprzez pozyskiwanie dostępu do know-how o stosowanych na świecie terapiach lekowych, a kończąc na wsparciu dla importerów (m.in. informacje o restrykcjach i logistyka dostaw) oraz eksporterów. 

W tym ostatnim obszarze wiceminister Jabłoński zaprezentował nowo utworzoną platformę Anti-COVID Offer by Polish Business, mającą na celu wsparcie eksportu polskich produktów, w szczególności innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie. 

Jak podkreślił, zakładka ANTI-COVID Offer powstała z myślą o zebraniu w jednym miejscu informacji o produktach i rozwiązaniach oferowanych przez polskich przedsiębiorców i naukowców, które mogą okazać się przydatne w walce z  pandemią COVID-19 i w przeciwdziałaniu jej skutkom. 

- Dokładamy starań, by jak najszerzej promować przy tej okazji polski biznes i nowatorskie rozwiązania z obszaru wysoko zaawansowanych technologii. Pamiętamy też o tym, że w wyniku kryzysu spowodowanego pandemią przerwane zostały np. łańcuchy dostaw artykułów żywnościowych do niektórych krajów i regionów świata. Stąd rubryka z artykułami rolno-spożywczymi – odnotował wiceszef polskiej dyplomacji.

Wiceminister Jabłoński przypomniał także, że w celu wsparcia importu środków ochrony indywidualnej MSZ uruchomiło na swoim portalu specjalną stronę adresowaną do importerów.

Są na niej zamieszczane i na bieżąco aktualizowane informacje o obowiązujących w 119 krajach ograniczeniach w eksporcie np. środków ochrony osobistej, włóknin i urządzeń do dekontaminacji. Na stronie uruchomiono również ważną zakładkę dot. logistyki dostaw z przydatnymi informacjami o możliwościach realizacji dostaw do Polski, w szczególności nt. oferty PLL LOT czy spółek kolejowych. – Jest to odpowiedź na jedno z najpoważniejszych wyzwań, z którymi borykają się obecnie nie tylko agencje rządowe, ale też prywatni importerzy – zauważył wiceminister Jabłoński.

Dzięki wysiłkom MSZ dotychczas pozyskano ponad 1400 ofert na dostawy wyrobów medycznych, materiałów do produkcji środków ochronnych i innych od około 400 firm z  49 krajów z całego świata. Udało się to zrealizować w bardzo krótkim czasie, co pozwoliło na uzupełnianie wyposażenia i sprzętu medycznego w polskich szpitalach i innych placówkach ochrony zdrowia, a co za tym idzie stopniową poprawę ich funkcjonowania.

{crossposting}

Czytaj więcej

Gut-Mostowy: Nasze wsparcie kierujemy do organizacji pozarządowych

Minister Sportu i Turystyki ogłosił otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w 2022 r. realizacji zadań z zakresu turystyki. W budżecie zabezpieczono prawie 3 mln zł.

Więcej…

Ciecióra: Płatności bezpośrednie w UE są oddzielone od produkcji rolnej

Photo by Naseem Buras on Unsplash

Sejm przyjął zmianę ustawy o płatnościach i przywrócił Uzupełniającą Płatność Podstawową. taka płatność była stosowana od 2004 do 2014 roku.

Więcej…

Władyczak: Globalna recesja nie zdołała złamać polskiego eksportu

Znamy laureatów 10. edycji konkursu Polska Firma - Międzynarodowy Czempion, w którym wyróżnianie są polskie firmy odnoszące sukcesy na światowych rynkach. Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) jest wieloletnim partnerem konkursu.

Nagrody główne w poszczególnych kategoriach otrzymały firmy: TenderHut, NOVOL, Grupa Asseco, Profitroom, Lactex, Answear.com, Green Cell (CSG) oraz w kategorii: wizjoner ekspansji zagranicznej nagrodzony został Igor Klaja, założyciel i prezes OTCF. 

Jak zaznaczył Janusz Władyczak, prezes KUKE, pandemiczna globalna recesja ponownie nie zdołała złamać polskiego eksportu, który w 2020 r. zwiększył się o 1,3 proc., a ubiegłoroczne ożywienie przyniosło mu dalszy, jakże imponujący, dwucyfrowy wzrost (zapewne, bo na wyniki musimy poczekać jeszcze kilka tygodni). 

- Jest to rzecz jasna powód do dumy - mówi dalej prezes. - Jednak część prognoz na ten rok, gdy wzrost gospodarki i wymiany handlowej będą w skali świata kontynuowane, nie jest dla nas już tak pozytywna. OECD ocenia, że polski eksport zwiększy się o zaledwie 4 proc. w tym roku i o 3 proc. w 2023 r., podczas gdy wolumen globalnego handlu urośnie odpowiednio o 5 i 4,5 proc. W KUKE perspektywy eksportu oceniamy bardziej optymistycznie, ale zauważmy, że przez ostatnie dwa lata bardzo sprzyjała nam sytuacja na rynku walutowym - średniorocznie kurs złotego obniżył się w tym czasie wobec euro o 6 proc. Warto dodać, że przy relatywnie stabilnym kursie dolara i znaczącym wzroście cen importowanych surowców na rachunku obrotów bieżących pojawił się pod koniec 2021 r. deficyt.

W opinii Władyczaka to tylko pokazuje, że odporność gospodarki na zawirowania, jej konkurencyjność i stymulowanie wzrostu powinny być budowane na istotniejszych długofalowo fundamentach niż mechanizmy kursowe, a mianowicie na inwestycjach w badania i rozwój, w kapitał ludzki, uwzględnianie w strategiach aktualnych trendów związanych z ochroną środowiska czy innymi celami zrównoważonego rozwoju, jak też na internacjonalizacji działalności. 

- A to właśnie podejście wyróżnia po raz kolejny uczestników jubileuszowej edycji konkursu Polska Firma - Międzynarodowy Czempion. Mamy w nim po raz kolejny przedstawicieli branży IT i e-commerce obok firm „tradycyjnego” przemysłu, które potrafiły złamać wewnętrzne schematy i zająć nowe nisze. Po raz kolejny spore grono podmiotów pojawiło się w kategorii „promotora ekologii”, budując wizerunek Polski jako kraju, gdzie zielona transformacja również postępuje. Są też firmy, które odważnie przejmują swoich zagranicznych konkurentów, pozyskując ich rynki i technologie - uważa Władyczak.

- W KUKE stale obserwujemy sytuację w globalnej wymianie handlowej - choć przez poprzednią dekadę poziom stawek celnych praktycznie się nie zmienił, to pojawiło się wiele innych barier, którym muszą sprostać polscy eksporterzy, jak np. liczne subsydia eksportowe dla podmiotów spoza krajów OECD, z którymi muszą bezpośrednio konkurować, czy ograniczenia przy udziale w zamówieniach publicznych. W tak dynamicznym i zmiennym otoczeniu oznacza to konieczność efektywniejszego korzystania przez polski biznes z coraz bogatszego arsenału instrumentów zapewniających ich bezpieczną ekspansję międzynarodową, które dostarczają im różne instytucje wsparcia z PFR TFI i KUKE na czele - stwierdza na zakończenie prezes KUKE.

{crossposting}

Buda: Fundusze europejskie zmieniają region łódzki

11,5 mln zł na przebudowę i kompleksową modernizację energetyczną budynków trafi do Politechniki Łódzkiej.

Więcej…

Historyczny dzień dla polskiego koncernu

Środa 12 stycznia 2022 r. to ważna data w historii Polskiego Koncernu Energetycznego Orlen - zwłaszcza w kontekście trwającego od miesięcy procesu fuzji z Grupą Lotos i zapowiedzianej takiejż z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem.

Więcej…