- Wspieranie polskiego potencjału w zakresie sztucznej inteligencji to jeden z priorytetów w obecnej działalności NCBR. Program INFOSTRATEG jest jednym z filarów naszej oferty w tej dziedzinie. W ramach trzeciego konkursu zostaną zrealizowane projekty pro-konsumenckie. Chcemy by algorytmy sztucznej inteligencji służyły ochronie konsumentów. Zdarza się, że jakość produktów tej samej marki jest różna na poszczególnych rynkach UE. Algorytmy pomogą identyfikować opinie konsumentów na ich temat, właśnie z uwzględnieniem podwójnej jakości „dual quality”. Jeśli te różnice będą krzywdzące dla konsumentów, praca algorytmów ułatwi interwencję regulatorowi rynku – mówi dr inż. Wojciech Kamieniecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
INFOSTRATEG to program strategiczny NCBR zatwierdzony w 2020 r., w ramach którego realizowane będą projekty wspierające rozwój polskiego potencjału SI poprzez opracowanie rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję i blockchain w praktyce. Zakładany całkowity budżet programu to 840 mln zł, z czego 360 mln zł przeznaczone zostanie na projekty zamawiane.
{crossposting}- W pierwszym konkursie, jaki odbył się w ramach programu INFOSTRATEG, poszukiwaliśmy projektów z zakresu rozpoznania obrazów medycznych oraz detekcji fake newsów. Z kolei w drugim celem było m.in. opracowanie narzędzi pozwalających na przetwarzanie mowy i wydobywanie z tekstu istotnych informacji. Ma to umożliwić automatyczne generowanie dokumentów: recepty, zwolnienia czy skierowania do dalszych badań diagnostycznych. Kolejnym celem, jakie stawialiśmy przed innowatorami było opracowanie uniwersalnego, cyfrowego asystenta wspierającego obywatela w kontaktach z instytucjami użyteczności publicznej. Na przykładzie wszystkich trzech edycji widać, jak szerokie zastosowanie mogą znaleźć algorytmy w naszym codziennym życiu. We wnioskach składanych do NCBR w innych programach widzimy, że wykorzystywanie SI stało się nieodzownym komponentem realizacji projektów w niemal każdej dziedzinie badawczej. Oferta programowa NCBR jest ukształtowana tak, by jak najlepiej odpowiedzieć na to wyzwanie - mówi Wojciech Kamieniecki.