Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 
Pasarzer stoi na peronie i przygląda się szybko przejeżdżającemu pociągowi.

Mamy nadzieję na pozytywne zakończenie pertraktacji o dofinansowanie POLREGIO z Unią Europejską. - Nowoczesne koleje są filarem transportu regionalnego w tak dużym kraju jak Polska - mówi Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

Podkreśla ona jednocześnie, że setki tysięcy Polaków każdego dnia korzystają z pociągów, by dotrzeć do pracy, szkoły i załatwić swoje codzienne sprawy. - Zmiany w Przewozach Regionalnych (PR) to przykład bliskiej współpracy trzech stron: władz firmy, Agencji Rozwoju Przemysłu czyli większościowego właściciela oraz samorządów z całego kraju, odpowiedzialnych za skuteczny i bezpieczny transport regionalny. Cieszę się, że ten kluczowy etap w historii firmy zakończył się sukcesem, a POLREGIO stało się marką docenianą przez Polaków - mówi min. Emilewicz.

- Obecnie najważniejszym zadaniem jest doprowadzenie do pozytywnego finału prowadzonych z Unia Europejska pertraktacji o zaakceptowanie (notyfikację) pomocy publicznej udzielanej przez nasze państwo spółce Przewozy Regionalne - dodaje.

- Chodzi zwłaszcza o kwotę kilkuset mln zł, która pozwoliła dokapitalizować spółkę, gdy w 2015 r. 51 proc. jej udziałów objęła państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu. Budziło to poważne kontrowersje po stronie unijnej. Prawnicy z naszej strony musieli w związku z tym skompletować wszystkie dokumenty związane z całą, udzieloną od początku istnienia PR, pomocą publiczną ze strony państwa.

Emilewicz przekonuje, że dzięki temu byliśmy w stanie wyjaśnić w UE wszelkie wątpliwości. – Podobne problemy mieli zresztą Bułgarzy i po pięciu latach pertraktacji udało im się doprowadzić je do szczęśliwego finału – dodaje minister.

– Uważamy, że te procesy w naszym przypadku zakończą się już w czerwcu br. i również – podobnie, jak w przypadku Bułgarii – pomyślnie.

Tym bardziej, że jednym z głównych warunków akceptacji przez UE pomocy publicznej dla spółki PR była liberalizacja naszego rynku kolejowych przewozów pasażerskich i dopuszczenie nań zagranicznych przewoźników. Dokonaliśmy tego, choć nie był to łatwy proces ani od strony politycznej, ani ze strony samorządów wojewódzkich. Mamy więc nadzieję na pozytywne zakończenie tego procesu – kończy minister Jadwiga Emilewicz.