Ocena użytkowników: 4 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Czerwone jabłka zerwane z drzewa z odrobiną liści.

Julian Pawlak, prezes Krajowej Unii Producentów Soków, wystąpił w debacie zorganizowanej w warszawskiej Szkole Głównej Handlowej (SGH) „Podatkowy hamulec czy podatkowe paliwo: polski system fiskalny a wsparcie rozwoju krajowej produkcji na przykładzie sektora spożywczego”.

Prezes KUPS mówił o negatywnych skutkach podwyższenia podatku VAT na napoje owocowe z 5 do 23 proc. Zwracał także uwagę, że dotychczasowy preferencyjny podatek w wysokości 5 proc., pozwolił na stworzenie napojów owocowych unikalnych w skali europejskiej. Wpłynął także na rozwój polskich firm i marek na rynku soków, nektarów i napojów, a tym samym na stały zbyt owoców i warzyw od polskich rolników.

– Dzięki preferencyjnemu podatkowi, została stworzona wyjątkowa na skalę europejską grupa napojów owocowych. Te produkowane w Polsce zawierają min. 20 proc. soku z owoców (średnia to 30 proc.), podczas gdy w innych krajach Unii Europejskiej to ok. 5-10 proc. (średnia 6-7 proc.) – mówił Pawlak.

- Odkąd wprowadzono preferencyjny podatek VAT w 1994 r., spożycie soków, nektarów oraz napojów owocowych i warzywnych tylko w ciągu 10 lat zwiększyło się aż 12-krotnie - dodał. - Dziwne, że w projektowanej przez ministerstwo finansów nowej matrycy VAT podatek ten obniżono np. na chipsy, czy niektóre ciastka, a równocześnie podwyższono na napoje owocowe - podobnie jak na egzotyczne owoce morza, typu homary czy langusty. To niepokoi tym bardziej, że wg naszych prognoz spowoduje to odwrócenie się konsumentów od drożejących napojów produkowanych na bazie soków na rzecz mało wartościowych z punktu widzenia wartości odżywczych napojów gazowanych z dużą zawartością konserwantów i innych dodatków chemicznych.

Z punktu widzenia polskiej gospodarki i interesów narodowych istotny jest także fakt, że produkcją napojów owocowych zajmują się głównie polskie firmy. - Polska branża produkcji soków i napojów owocowo-warzywnych oparła się inwazji zagranicznych firm. Wszystkie wiodące marki w tej kategorii, to firmy polskie. Jedna z czołowych marek światowych zajmuje poniżej 3 proc. rynku polskiego - zaznaczył na zakończenie Pawlak.

Czytaj więcej

Duda: Zwiększyć gotowość sił NATO w tej części Europy

W Kwaterze Głównej NATO w Brukseli Prezydent Andrzej Duda spotkał się z Sekretarzem Generalnym NATO Jensem Stoltenbergiem. 

Więcej…

Gliński: Nie wahamy się, jeśli chodzi o wsparcie różnego typu tak wielkich wyzwań jak wystawa Vilhelma Hammershoia

- Polskie muzea, zwłaszcza w ostatnim czasie, działają bardzo intensywnie, bardzo profesjonalnie i znacznie bardziej odważnie.

Więcej…

Błaszczak: Nikt nielegalnie nie przejdzie przez granicę mimo starań reżimu Łukaszenki

Wojska inżynieryjne z Wielkiej Brytanii będą pomagać Polakom w reperacji tymczasowego ogrodzenia na granicy polsko-białoruskiej. Podczas spotkania ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka i Bena Wallace’a, sekretarza obrony Wielkiej Brytanii omówiono szczegóły tej współpracy.

Więcej…

Racjonalny patriotyzm polskich konsumentów

Tak w skrócie można podsumować wyniki najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” przez Centrum Badań i Analiz Rynku (ASM) w październiku br. na próbie 1077 dorosłych Polaków.

Więcej…

Ziobro: Obywatele uzyskają dostęp do sądu nawet we własnym telefonie

Sprawne sądownictwo jest warunkiem dobrze funkcjonującego demokratycznego państwa. Reforma wzmacnia niezależność sędziów. Chcemy skończyć z tworzeniem sędziowskich grup interesu.

Więcej…