W konferencji pt. „Patriotyzm konsumencki w budowaniu silnej Polski”, która odbyła się w Senacie RP, uczestniczył m.in. minister rolnictwa i rozwoju wsi Jan Krzysztof Ardanowski.

- Chcemy, aby polscy konsumenci byli świadomi przy dokonywaniu swoich wyborów - stwierdził minister. - Ważne jest też to, aby wybierając asortyment swoich zakupów kierowali się również dobrze rozumianym interesem Polski - podkreślił.

Szef resortu rolnictwa zwrócił uwagę, że przy otwartym rynku, przy otwartym świecie, jeżeli my czegoś nie wyprodukujemy, to zrobią to inni, jeżeli takie będzie zapotrzebowanie konsumentów.

Na otwartym rynku dostępne są produkty z całego świata. Niegdyś ekskluzywny, dziś powszechny jest lotniczy transport produktów. To konsument dokonuje wyboru - podkreślił Ardanowski. Minister zwrócił uwagę, że chodzi o to, aby przekonać nabywców do racjonalnego podejścia przy dokonywaniu codziennych zakupów żywności.

Mamy dobrą, wysokiej jakości żywność i to jest nasz atut – stwierdził szef resortu rolnictwa.

Minister podkreślił, że właśnie do tego trzeba przekonać konsumentów w kraju i za granicą.

– Trzeba ich przekonać, uzbroić w wiedzę, dać im argumenty i w sposób racjonalny zachęcić do określonych zachowań handlowych na rynku, aby świadomie wiedzieli jak się zachować – dodał minister. Ardanowski zwrócił przy tym uwagę, że trzeba wyjaśniać, że kupowanie rodzimych produktów, to wspieranie własnego rolnictwa, to budowanie jego siły.

– To właśnie jest patriotyzm konsumencki, to świadome budowanie silnej Polski – podkreślił.

Według niego wszyscy mają określone zadanie do wykonania. Wsparcie promocji i zapewnienie bezpieczeństwa żywności jest zadaniem państwa. Ogromną rolę do odegrania mają media, dziennikarze, organizacje konsumenckie, rolnicy-producenci i ich organizacje.