- Rośnie liczba pasażerów korzystających z pociągów, dobre wyniki notują również przewoźnicy towarowi - twierdzi prezes. - Nie chcemy jednak poprzestać na tych wynikach. Zamierzamy nadal zwiększać swoją konkurencyjność, między innymi po to, aby przygotować się na otwarcie rynku na zagranicznych przewoźników, w ramach zbliżającego się IV pakietu kolejowego. Rola polskiej kolei wzrośnie bardziej w najbliższych latach, m.in. dzięki rządowemu programowi Kolej Plus, który zakłada rozwój lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej, planowanemu wprowadzeniu do sprzedaży Wspólnego Biletu i utworzenia struktury holdingowej w ramach Grupy PKP.
W przekonaniu Mamińskiego spółki Grupy PKP coraz mocniej inwestują w innowacyjne rozwiązania. - Począwszy od współpracy PKP Intercity z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w zakresie tworzenia nowoczesnych pociągów pasażerskich i produkcji elektrycznych lokomotyw przez Newag dla PKP Cargo, poprzez podnoszące bezpieczeństwo systemy sterowania ruchem kolejowym instalowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe, aż po Innowacyjne Dworce Systemowe PKP S.A., wyposażone w ekologiczne i energooszczędne rozwiązania. Jednym z niedawnych działań nakierowanych na innowacje jest także uruchomienie przy wybranych dworcach w województwie śląskim stacji do ładowania samochodów elektrycznych. W sumie w pierwszym etapie urządzenia pojawią się przy 10 wybranych dworcach kategorii premium. Stacje będą mogły również stanowić bazę dla usługi e-carsharing’u, umożliwiając pasażerowi wypożyczenie lub pozostawienie samochodu elektrycznego - dodaje.
Mamiński przypomina jednocześnie, że trwa największy w historii polskiej kolei program inwestycyjny.
- W sumie na poprawę komfortu podróżnych i warunków do przewozu towarów, do końca obecnej perspektywy unijnej, wydanych zostanie około 100 mld zł. Fundusze te przeznaczone zostaną na modernizację i utrzymanie szlaków kolejowych, modernizację i budowę dworców oraz na zakup i modernizację taboru kolejowego.
- PKP jest również jednym z największych zarządców nieruchomości w Polsce - twierdzi Mamiński. - W zarządzie spółki-matki Grupy PKP znajduje się ponad 90 tys. ha gruntów – zarówno tych związanych z transportem i obsługą podróżnych, jak i nieruchomości stricte komercyjnych. Wiele z nich to atrakcyjne tereny zlokalizowane w centrach miast. PKP S.A. coraz częściej wykorzystuje ten drzemiący potencjał. Grunty spółki z powodzeniem mogą zostać wykorzystane w projektach deweloperskich, pod budowę biurowców, hoteli czy galerii handlowych. Potencjał kolejowych gruntów doceniono również na rynku mieszkaniowym – część nieruchomości PKP SA została zakwalifikowana do programu Mieszkanie Plus - kończy prezes.