Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Branża spirytusowa ma szansę, by stać się jedną z lokomotyw polskiej gospodarki.

Świadczy o tym nie tylko kwota danin, jakimi zasila budżet państwa, czy liczba miejsc pracy, jakie zapewnia, ale także jej silny wpływ na kilka sektorów gospodarki, takich jak chociażby rolnictwo, czy wkład w budowanie dodatniego bilansu wymiany handlowej naszego kraju. Ważna jest także jej rola w edukacji społecznej poprzez kreowanie modelu odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Takie wnioski można wyciągnąć po V Kongresie Branży Spirytusowej, który odbył się w siedzibie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

- Polska wódka to jest bardzo konkretna marka, która przeciera drogę wszystkim innym produktom polskim na świecie - uważa Rafał Romanowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW).

W jego przekonaniu niezależnie, w jakim kraju się znajdziemy, na pewno na półce w sklepie zobaczymy polską wódkę.

- Branża spirytusowa jest ważna nie tylko z punktu widzenia eksportu i promocji polskich produktów za granicą, ale ma także istotny wpływ na rolnictwo - dodał wiceminister Romanowski. - Obecnie w 70-80% polski spirytus jest produkowany z polskich produktów. Chciałbym byśmy mogli kiedyś powiedzieć, że spirytus będzie produkowany w 100% z polskich surowców. To jeszcze przed nami. Teraz mogę jedynie podziękować branży za jej wkład w rozwój gospodarki, rolnictwa, ale także w edukację w zakresie odpowiedzialnego spożywania alkoholu – stwierdził Romanowski.

Z przytoczonych przez niego danych wynika, że Polska jest największym producentem wódki w UE, w poprzednim roku wartość eksportu wódki wyprodukowanej w naszym kraju przekroczyła 200 mln euro. Średnia roczna wydatków branży spirytusowej przeznaczonych na zakup towarów i usług to niemal 3 mld zł. Przekłada się to chociażby na rolnictwo, gdyż na potrzeby produkcji skupowane jest do 50 tys. t ziemniaków i około 750 tys. t zbóż. Pochodzą one głównie od dostawców z Polski – 135 przedsiębiorstw zarejestrowanych wg MRiRW. Z tego 98% to średnie, małe i mikroprzedsiębiorstwa.