System e-myta viaTOLL funkcjonuje w Polsce od 2011 r. Od tego czasu przyniósł ponad 10 mld zł przychodu do Krajowego Funduszu Drogowego. System pod prywatnym zarządem posiadał jedne z niższych kosztów obsługi w Europie i był prawie całkowicie szczelny – każdy samochód ciężarowy, który miał uiścić opłaty robił to. Równocześnie co lato, kierowcy jadący na wakacje borykają się z problemami i korkami.
Wynika to ze skomplikowanej sytuacji związanej z własnością dróg płatnych w Polsce. Po pierwsze e-myto viaTOLL obejmuje jedynie samochody ciężarowe, które płacą na drogach krajowych i autostradach, ale jedynie tych, które podlegają GDDKiA. Trzy odcinki autostrad w Polsce mają natomiast prywatnych zarządców. Na autostradach GDDKiA dla kierowców samochodów osobowych działa drugi system – viaAUTO, które pozwalał na przejazd nimi z urządzeniem pokładowym, które umożliwia podjechanie pod bramkę, automatyczne ściągnięcie opłaty i przejazd. Zwiększa to przepustowość autostrad nawet czterokrotnie. Niestety dla dwóch płatnych odcinków GDDKiA wielu kierowcom nie opłacało się instalować urządzenia, przez co uiszczali oni opłaty w normalnych bramkach. Autostrady prywatne natomiast posiadają własne systemy. Na autostradzie AmberOne, czyli prywatnym odcinku A1, w zeszłym roku wprowadzono możliwość płacenia aplikacją w telefonie, A4 na odcinku Kraków-Katowice posiada system A4GO. Każdy fragment autostrad używa, więc odmienny, nieskoordynowany system, co nie jest wygodną opcją dla kierowców aut osobowych. Przez lata funkcjonowania viaTOLL i viaAUTO nie udało się stworzyć jednolitego systemu poboru opłat.
Przejęcie viaTOLL i viaAUTO przez Generalny Inspektorat Transportu Drogowego miało miejsce w listopadzie 2018 r. By nie wywołać przerwy w działaniu systemu dalej pieczę nad nim sprawuje prywatny operator. Równocześnie GITD nie wykazuje wiedzy by dokonać technologicznego przełomu na drogach. Można się spodziewać, że w najbardziej ruchliwe okresy wakacji, autostrady znów staną w korkach lub bramki na nich zostaną otwarte – co oznacza straty dla budżetu.
{crossposting}