Ocena użytkowników: 4 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Logotyp viaTOOL

„Forsowana przez rząd polonizacja, czyli przejmowanie przez państwo rozmaitych przedsiębiorstw i projektów, nie zawsze przynosi pozytywne efekty.” – podsumowuje efekty przejęcia e-myta przez Generalny Inspektorat Transportu Drogowego Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.

Decyzją Ministerstwa Infrastruktury, system e-myta viaTOLL został spolonizowany w listopadzie 2018 r. Od 2011 r. system, należący do państwa, był zarządzany przez prywatną firmę Kapsch. Do dzisiaj system przyniósł ponad 10 mld zł przychodu na budowę dróg i stanowi jeden z lepszych tego typu rozwiązań w Europie. Mimo sukcesu, rząd postanowił przekazać go w ręce Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego.

„[…] viaTOLL do jesieni 2018 r. funkcjonował na polskich drogach, z prywatnym operatorem, dobrze i przynosił zyski. Byłyby one zresztą większe, gdyby rządzący nie zaniechali zaplanowanego już rozszerzania systemu na nowe drogi.” – uważa Arendarski.

Eksperci gospodarczy krytykują decyzję o przekazaniu systemu państwowemu zarządcy, który nie posiada technicznego know-how do kierowania takim przedsięwzięciem. Braki kadrowe i know-how został rozwiązany ponownym skorzystaniem z usług Kapscha, ale także innych podwykonawców. Rząd od lat również nie włacza nowych dróg do systemu, pozbawiając się potencjalnych środków na rozwój infrastruktury drogowej.

„Instytut Staszica ogłosił obszerną analizę funkcjonowania poboru opłat w Europie. Wynika z niej, że polonizacja działającego od 2011 r. systemu viaTOLL (notabene należącego do… państwa) odbyła się w ogromnym chaosie. Towarzyszyły jej zmiany przepisów, dające ministrowi infrastruktury de facto prawo decydowania o projektowaniu kolejnego systemu z pominięciem procedury zamówień publicznych. Na dodatek nie istnieje żadna długofalowa strategia, dotycząca rozwoju systemu istniejącego, ewentualnie budowy nowego. Pobór opłat obecnie nie przynosi takich zysków, jakie były przez rząd zapowiadane. Decydentom to nie przeszkadza, mimo że nie można już zrzucić winy na „prywaciarza”.” – dodaje Arendarski.

{crossposting}

Czytaj więcej

W kwestii surowców – tylko razem!

Autorstwa Ad Meskens - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73870184

Zauważyli Państwo, że wojna na Ukrainie spowodowała, że politycy i komentatorzy, uważający dotąd Unię Europejską za „wyimaginowaną wspólnotę”, zamilkli?

Więcej…

Kredytobiorcy lepsi i gorsi?

Photo by Tierra Mallorca on Unsplash

Wsłuchując się w wypowiedzi polityków odnoszę wrażenie, że w Polsce istnieje tylko jeden rodzaj kredytobiorców, a mianowicie posiadacze kredytów hipotecznych.

Więcej…

Żółwie tempo decyzji ws. NBP i RPP

Łacińska paremia „festina lente” - śpiesz się powoli - wyjątkowo przypadła do gustu naszym parlamentarzystom, gdy chodzi o obsadę stanowisk o kluczowym znaczeniu dla polityki finansowej państwa.

Więcej…

Morawiecki: Ukraina broni najbardziej uniwersalnych i europejskich wartości

Photo by Robert Paul Jensen on Unsplash

Premier Mateusz Morawiecki przebywał z wizytą we Lwowie, gdzie doszło do kolejnego rosyjskiego ataku. Odwiedził rannych ukraińskich żołnierzy i poszkodowanych cywilów.

Więcej…

Grupa Orlen zwiększy sieć stacji paliw na Słowacji o 25 nowych obiektów

W efekcie podpisanej umowy, Koncern będzie właścicielem łącznie 47 stacji i umocni pozycję w gronie liderów sprzedaży detalicznej na tym rynku.

Więcej…