Największy z programów inwestycyjnych: Krajowy Program Kolejowy, oraz Program Inwestycji Dworcowych, budowa Innowacyjnych Dworców Systemowych, rozwój intermodalnych terminali logistycznych, zakupy nowoczesnego taboru (lokomotywy, wagony, elektryczne zestawy trakcyjne itd.) - to najważniejsze z obecnie podejmowanych przedsięwzięć na polskich kolejach. Nie mniej znaczące będą inwestycje innowacyjne: wdrażanie systemów inteligentnego zarządzania budynkami (BMS), ecoMOTO, POLSUW.
Same tylko PKP Polskie Linie Kolejowe SA realizują ogromny program inwestycyjny – Krajowy Program Kolejowy - największy w historii program inwestycyjny na polskiej kolei - o wartości prawie 76 mld zł. W jego ramach zostanie zmodernizowanych m.in. 9 tys. km torów. Przebudowywane są przejazdy kolejowo – drogowe, budowane nowe wiadukty i przejścia podziemne oraz montowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Perony dostosowywane są do potrzeb różnych grup pasażerów, szczególnie osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Program ten ma za główny cel wyrównanie dostępności komunikacyjnej w Polsce oraz zwiększenie możliwości sprawnych podróży w miastach i aglomeracjach. KPK tworzy lepsze warunki dla kolejowych przewozów towarowych.
Obecnie 90 proc. inwestycji z KPK jest zakończonych, w realizacji lub będzie się rozpoczynać do końca tego roku lub w pierwszym półroczu 2020 r. - Do połowy 2020 r. zakładamy, że będziemy mieli już zakończonych inwestycji i rozliczonych na kwotę ok. 20 mld zł, czyli około 1/3 Krajowego Programu Kolejowego - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
PKP Intercity realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii. W ramach strategii „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2023 r. na zakup nowych wagonów i lokomotyw oraz modernizację taboru już posiadanego, a także na stacje postojowe spółka przeznaczy około 7 mld zł. Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu po jego zakończeniu w 2023 r. tabor spółki będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Dodatkowo w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. z nich także z bezprzewodowego internetu. W każdym pociągu przewidziana będzie również przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach oraz wydzielone miejsce na rowery.
Ponadto przewoźnik kupi 118 i zmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Część pojazdów będzie przystosowana do prędkości 200 km/h lub wyższej. Wartość dotychczas zakontraktowanych inwestycji w ramach największej w historii Spółki strategii taborowej wzrosła do ponad 4 mld zł.
Grupa PKP CARGO w 2018 r. zwiększyła nakłady inwestycyjne o 59%. Na inwestycje wydano 894 mln zł. 89% zainwestowanych w ub.r. środków to inwestycje w tabor. Spółka podpisała umowy na zakup 936 nowych wagonów – platform do przewozów intermodalnych (kontenerowych) i 5 lokomotyw wielosystemowych. Ponadto kupi kolejnych 220 platform i 5 lokomotyw wielosystemowych. Rozpisany został również przetarg na zakup 31 lokomotyw sześcioosiowych i prowadzone są prace przy modernizacji centrum logistycznego w Małaszewiczach. Zaplanowano też rozwijanie kolejnych terminali i miejsc przeładunkowych.
Wspólnym mianownikiem, dotyczącym nowo budowanych i modernizowanych dworców, jest dostosowanie obiektów do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Ważną grupę stanowią Innowacyjne Dworce Systemowe. To autorski projekt PKP obejmujący budowę nowych, parterowych budynków z zastosowaniem proekologicznych rozwiązań, takich jak panele fotowoltaiczne, odzysk wody deszczowej do spłukiwania toalet, oświetlenie LED, pompy ciepła. Dotychczas, w formule IDS powstały cztery dworce (Nasielsk, Mława, Ciechanów, Strzelce Krajeńskie Wschodnie). Do 2023 r. w ramach PID zostaną zrealizowane IDS-y w 40. miejscowościach, a w kolejnej perspektywie (w ramach 150 dworców) planowana jest budowa około 50 nowych IDS.
{crossposting}