Ocena użytkowników: 4 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Software Asset Management (SAM), czyli zarządzanie licencjami oprogramowania jest istotnym elementem funkcjonowania obszaru IT w każdej firmie. – Dotyczy to szczególnie dużych przedsiębiorstw, ale nie tylko. Kancelarie prawnicze oraz małe biura projektowe korzystają ze specjalistycznego, bardzo kosztownego oprogramowania, którego licencjami muszą odpowiednio zarządzać – mówi dyr. Mariusz Ustyjańczuk, lider zespołu zarządzania oprogramowaniem w Deloitte.

Z szacunków firmy Ustyjańczuka wynika, że średnio 22 proc., czyli prawie jedna czwarta zakupionego przez polskie przedsiębiorstwa oprogramowania nigdy nie zostanie użyta, a 58 proc. przedsiębiorstw płaci za wsparcie oprogramowania, z którego nie korzysta.

- Każdy z producentów oprogramowania może w dowolnym momencie zainicjować audyt, który ma pokazać czy dana firma korzysta z jego produktu w odpowiedni sposób. Jeszcze siedem lat temu przeprowadzało je w Polsce dwóch-trzech największych producentów oprogramowania. Obecnie takie praktyki stosuje już ponad dziesięciu i ta liczba będzie nadal rosła – mówi Ustyjańczuk.

Zdaniem ekspertów Deloitte w ciągu trzech kolejnych lat większość firm w Polsce będzie posiadać narzędzie SAM.

Wpłynie na to rosnąca liczba producentów, którzy decydują się na przeprowadzanie audytów zgodności licencyjnej, skomplikowane warunki licencyjne oraz nieustanny rozwój technologii – przewiduje Ustyjańczuk.

- Badanie Deloitte pokazuje, że wydatki związane z oprogramowaniem to średnio ok. 30 proc. rocznego budżetu IT firmy, czyli w średniej wielkości banku - od kilkunastu do kilkudziesięciu mln zł rocznie – mówi dalej dyrektor. - Firmy wydają takie pieniądze, myśląc, że wiedzą za co płacą. A wystarczy nie dopilnować z pozoru drobnego warunku w umowie licencyjnej, np. w zakresie zastosowanej wirtualizacji i firma może zostać narażona na ryzyko niezgodności licencyjnej. Obserwujemy, że takie niedopilnowania mogą sporo kosztować. Zwykle od kilkuset tys. do nawet ponad 100 mln dol. Badanie Deloitte pokazuje, że dotyczy to blisko 70 proc. polskich przedsiębiorstw. A wystarczy zawczasu sprawdzić, jakie licencje firma nabyła i z czego faktycznie korzysta – uważa Ustyjańczuk.

- Firmy zaczęły też wdrażać dedykowane narzędzia SAM. Blisko 40 proc. badanych w ramach przeprowadzonej przez Deloitte ankiety deklaruje, że wdrożyło, lub planuje wdrożyć takie narzędzie. Niestety tylko 10 proc. przyznało, że wykorzystuje je do weryfikacji zgodności licencyjnej w trybie ciągłym. Zmienia się też rola Software Asset Managera. Firmy nie chcą utrzymywać skomplikowanej wiedzy licencyjnej wewnątrz organizacji. Wolą skupić się na podejmowaniu decyzji podejmowanych na bazie informacji dostarczanych często przez zewnętrznych specjalistów z zakresu SAM – kończy Mariusz Ustyjańczuk.