Rail Baltica i dworzec w Bielsku Podlaskim to inwestycje, które połączyła Unia Europejska. Dworzec został wybudowany z pieniędzy programu Polska Wschodnia, a kolejny odcinek międzynarodowej trasy powstaje przy wsparciu instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) „Łącząc Europę”.

W uroczystościach poświęconych rozwojowi kolei w woj. podlaskim wziął udział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Żalek. 

- Od lat realizujemy inwestycje kolejowe dofinansowane ze środków unijnych. Na rozbudowę i modernizację linii kolejowych w naszym kraju  w tej perspektywie przeznaczyliśmy ponad 40 mld zł. Dzisiaj podpisujemy umowę na wykonanie prac na kolejnym odcinku Rail Baltica -  Czyżew-Białystok. Inwestycja w 76% jest finansowana z pieniędzy Instrumentu CEF „Łącząc Europę” -  powiedział wiceminister Jacek Żalek.

Fundusze w ramach CEF są rozdzielane bezpośrednio przez Komisję Europejską. Rail Baltica to kluczowy projekt z punktu widzenia spójności Unii Europejskiej. Uzyskanie dofinansowania świadczy o szczególnym znaczeniu, jakie KE przykłada do modernizacji linii kolejowej E75.

- Budowa spójnej sieci transportowej, służącej konkurencyjnej gospodarce, jest jednym z warunków zrównoważonego, dynamicznego rozwoju regionów. Sprawny transport ma ogromne znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego regionów, ich konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej. W Polsce Wschodniej, makroregionie z wciąż najniższym w kraju wskaźnikiem wykorzystania kolei, modernizacja i rozwój połączeń kolejowych są szczególnie istotne – mówił podczas uroczystości otwarcia dworca Jacek Żalek, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Dworzec w Bielsku Podlaskim to jeden z dwunastu obiektów w woj. podlaskim objęty programem inwestycyjnym na lata 2016-2023. W całym kraju zostanie zmodernizowanych lub wybudowanych blisko 200 dworców kolejowych.

{crossposting}