Za nami kolejny rok rekordów na kolei – komentuje Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

- Po analizie podstawowych danych przewozowych widać, że kolej w Polsce rozwija się dynamicznie. W 2018 polskimi pociągami przewieziono jeszcze większą liczbę pasażerów i towarów niż w 2017 r., który również był rekordowy.

W opinii prezesa UTK w 2017 r. powodem do radości było przekroczenie pierwszy raz od kilkunastu lat 300 mln przewiezionych pasażerów.

Wzrost PKP, nowe linie i modernizacja

- W 2018 r. liczba pasażerów przekroczyła 310 mln. To świadczy o rosnącym znaczeniu kolei jako środka transportu, zarówno w przypadku podróży na dalsze odległości, ale również w codziennej drodze do pracy – uważa Góra. - Wzrost liczby pasażerów jest wynikiem powrotu podróżnych na linie uruchomione po modernizacji oraz lepszej oferty, trafiającej w ich potrzeby. To są pozytywne tendencje, jednak należy pamiętać, że w dalszym ciągu w trakcie realizacji jest wiele projektów, które powodują utrudnienia w komunikacji i wydłużają czas podróży.

Koleją będzie szybciej, wygodniej i nowoczesnym taborem

Obecnie jesteśmy w samym środku realizacji licznych modernizacji, które już wpływają na osiąganie wyższych prędkości, często również zwiększając wygodę podróżowania. Przewoźnicy inwestują w zakup i modernizację taboru – to również jest ważny czynnik wpływający na wybór kolei jako środka transportu.

Transport intermodalny, zrównoważenie

Zdaniem Góry rok 2018 był wyjątkowy także w przewozach towarowych. - Zanotowano wzrost masy przewiezionych towarów o ponad 4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Trzeba mieć jednak na uwadze zbliżające się wyzwania. Rosnące znaczenie transportu intermodalnego wskazuje, że nasz kraj będzie odgrywał coraz większą rolę w przejęciu rosnącej liczby towarów przewożonych z Chin drogą lądową. To od nas zależy, czy będziemy w stanie dobrze wykorzystać tę szansę związaną z realizacją idei Nowego Jedwabnego Szlaku.

- Poprawiający się stan infrastruktury kolejowej powinien wpłynąć na możliwość zapewnienia lepszej oferty przez przewoźników towarowych, a to z kolei powinno przyczynić się do wyrównania szans przewoźników drogowych i kolejowych oraz sprzyjać równoważeniu transportu – kończy prezes UTK.

Written by on