Wobec TVP prowadzona jest nieuczciwa konkurencja przez konkurujące z nią stacje. Polega ona na tym, że za grupę komercyjną w badaniach oglądalności telewizji, będącymi standardem na rynku, które są podstawą lokowania budżetów reklamowych, uznawana jest grupa (sic!) 16 – 49 lat. Wyniki oglądalności w tej grupie są swoistą walutą na rynku i decydują która z telewizji ile zarobi.

Z takiego określenia najwartościowszej grupy docelowej można wywnioskować, że niedługo mnie – 54 latka który rzekomo całkowicie utracił swą siłę nabywczą, zacznie utrzymywać niezwykle atrakcyjny komercyjnie mój kochany Synuś, dobijający za chwilę 16 wiosen. Ta odważna i traktowana teraz jak aksjomat teoria grupy docelowej powstała w latach 90. tych i wówczas miała swoje uzasadnienie – bogacili się wówczas ludzie młodzi, którzy byli otwarci na nowe czasy i to oni byli głównymi odbiorcami nowych produktów.

Jednak co najmniej od 15 lat takie określenie najbardziej atrakcyjnej komercyjnej grupy docelowej 16-49 lat – nie ma najmniejszego sensu i utrzymywanie jest wyłącznie jako podstawowy element nieuczciwej konkurencji wobec TVP.

W związku z tym, że jak ktoś broni w czymkolwiek TVP, to rzuca się na niego przeciwne plemię podaję kilka cyferek, które pokazują gdzie znajdują się atrakcyjne komercyjnie grupy docelowe.

Oto mediana dochodu rozporządzalnego Polaków wg grup wiekowych:

18 – 24: 5,393 euro/rok

25 – 49: 6,352 euro/rok

50 – 64: 6,016 euro/rok

(Źródło: Eurostat)

 

A oto zgromadzony przeciętny majątek :

poniżej 25 lat – 183 tys. zł

35 – 44 lata: 471 tys. zł

45 – 54 lata: 526 tys. zł

55 – 64 lata: 451 tys. zł

75+: 297 tys. Zł

(źródło: Polityka Insight)

 

Spójrzmy jeszcze na liczebność poszczególnych grup docelowych:

16 – 24 lata: 3,6 mln

25 – 49 lata: 14,3 mln

50 – 64 lata: 7,8 mln

64 lata +: 6,7 mln

Nawet z najbardziej pobieżnego oglądu tych cyferek wyraźnie widać, że dla korzyści dwóch podmiotów na rynku stosuje się całkowicie nieuprawnioną metodologię i tzw. „grupa komercyjna” to czysta manipulacja i akt nieuczciwej konkurencji, na której tracą reklamodawcy i TVP.

Written by on