Centralny Port Komunikacyjny (CPK) jest projektem cywilizacyjnym i Polskę stać na wydatek około 35 mld zł, aby sfinansować jego budowę, uznali uczestnicy panelu pt. "CPK tylko lotnisko przyszłości czy może impuls dla polskiej gospodarki" na konferencji Welconomy Forum.

"Jeżeli założenia w projekcie dotyczącym Centralnego Portu Komunikacyjnego są prawdziwe, a gdzie zapisano koszty na poziomie ok.35 mld zł to stać nas jako kraj na ten wydatek" - powiedział prezes Najwyższej Izby Kontroli (NIK) Krzysztof Kwiatkowski podczas panelu.

Członek zarządu ds. operacyjnych w PKP Cargo Connect Witold Strobel zwrócił uwagę, że w projekcie CPK przewidziano 8-9 mld zł na infrastrukturę komunikacyjną i w dużej części środki na te projekty można pozyskać z funduszy Unii Europejskiej.

Modernizacja tras kolejowych

"Do tego musimy dodać środki, które należy wydać na modernizację 1 300 km tras kolejowych tak, aby pociągi mogłyby jeździć z prędkością ok. 250 km/h. Do tego potrzebujemy także odpowiedni tabor" - powiedział Strobel. 

"Czy będziemy w stanie wyprodukować tabor, który będzie poruszał się z prędkością 250 km na godzinę? Powiem, że nie. A jeżeli już, to z jakimś partnerem, który ma doświadczenie w tego typu projektach. Potrzebujemy jako kraj nowego lotniska, ale jednocześnie potrzebujemy odpowiedniej komunikacji, ale ta inwestycja powinna przebiegać etapami" - powiedział prezes Pojazdy Szynowe PESA Krzysztof Sędzikowski.

Zdaniem doradcy prezydenta Pracodawców RP Sławomira Majmana, możliwość rozwoju lotniska im. Chopina w Warszawie się skończyła i CPK jest potrzebne.

Przykłady z innych krajów

"W Helsinkach udało się stworzyć lotnisko, na którym się przesiadają pasażerowie lecący w inne kierunki świata i to się udało zrobić w ciągu jednej dekady. Lotnisko Charles de Gaulle w Paryżu zatrudnia około 175 tys. osób, które głównie pracują przy logistyce i tranzycie i pytanie, czy nam uda się stworzyć tak duży ruch, aby móc aż tyle osób zatrudniać. CPK jest projektem cywilizacyjnym, który może wpłynąć na podniesienie wzrostu gospodarczego o 1%, o ile nam się to wszystko uda" - powiedział Majman.

Według niego, problemem może być m.in. wielkość samego krajowego przewoźnika.

"LOT jest małą linią, skąd ma się więc wziąć ten oczekiwany ruch tranzytowy, skoro bezpośredni konkurentem jest taka Luftnahnsa" - dodał Majman.

Kwiatkowski zwrócił uwagę, że na nieukończone lotnisko w Berlinie Niemcy wydają 17 mln euro co miesiąc, aby je utrzymać na obecnym poziomie.

"Prace przy budowie lotniska w Berlinie rozpoczęły się w 2006 r. I pierwotny termin zakończenia prac przewidziano na 2011 r. Koszt szacowano wtedy na 2 mld euro, a teraz ponoć ten koszt już przekroczył 7,3 mld euro. Obecnie mówi się, że jego uruchomienie ma nastąpić w 2020 r., a może dopiero w 2021 r." - dodał Kwiatkowski.

Jego zdaniem, w przypadku budowy CPK koszty również mogą wzrosnąć.

Koszty CPK

"Jeżeli chodzi o pracowników, to warto zwrócić uwagę, że obecnie szacuje się w Polsce liczbę nieobsadzonych miejsc pracy na ponad 100 tys. Oczywiście, znajdą się chętne osoby do prac budowlanych, ale będzie to znacznie powyżej obecnych kosztów" - powiedział Kwiatkowski.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

ISBnews

Według wcześniej ogłaszanych planów, do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli do końca 2027 r.

Written by on