Krzysztof Przybył

Niedawno pisałem o posiedzeniu Rady ds. Przedsiębiorczości przy Prezydencie RP, poświęconym promocji polskich marek. Burza mózgów przyniosła owoce – i oto powstał dokument zawierający Stanowisko Rady dot. promocji polskich marek.

Z tygodnia na tydzień odmrażamy naszą codzienność. Ruszyły hotele, zaraz otwierają się salony fryzjerskie, kosmetyczne i ogródki restauracyjne. Powoli wracamy do starej rzeczywistości także w sferze zdrowia publicznego.

Parlament przyjął Tarczę Antykryzysową 2.0, mocno zaawansowane są prace nad Tarczą 3.0, a wspomina się już o czwartej odsłonie przepisów. Sytuacja jest dynamiczna, więc niezbędne są nowe rozwiązania – oby bez przerostu formy nad treścią, czyli mnożenia gąszczu przepisów kosztem szybkości efektów.

Przeciwdziałanie kryzysowi nie może ograniczać się do działań defensywnych. Odwrotnie, musimy wykorzystać szansę, jaką stanowi fakt, że zdaniem analityków Polska będzie w grupie krajów, które najmniej dotknie recesja i które mają największe szanse na szybkie odbicie.

Trudne czasy usprawiedliwiają wielkie słowa, które w czasach spokoju bywają niemiłosiernie nadużywane. Tak, jak słowo "odpowiedzialność". Dzisiaj ta odpowiedzialność jest kluczem nie tylko do zminimalizowania tragicznych skutków pandemii, ale też do tego, by jak najszybciej udało się odbudować normalność. A o tej odpowiedzialności łatwo mówić, lecz trudniej stosować ją w praktyce.