Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
To Rosjanie bowiem dyktują w praktyce warunki żeglugi w tym rejonie. Wystarczy krótki rzut oka na mapę, by zorientować się, że Zalew Wiślany, oddzielony jest długą na niemal 100 km (i szeroką na 1-2 km) Mierzeją Wiślaną, od otwartego akwenu Bałtyku.

Dziś miał miejsce kolejny krok na drodze uniezależniania się gospodarczego Polski od „Wschodniego Brata”. Po inwestycjach w rozszerzanie dywersyfikacji dostaw gazu: rozbudowę gazoportu w Świnoujściu, budowę norwesko-duńsko-polskiego gazociągu Baltic Pipe, projektu pływającego terminala LNG w rejonie Zatoki Gdańskiej czy rozbudowy sieci dystrybucyjnej gazu, uniezależniających nas całkowicie od importu błękitnego paliwa z Rosji, podpisana została umowa w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

Inwestycję „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, czyli przekop przez Mierzeję Wiślaną, kosztem 992,7 mln zł, wykona polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix. Na wykonanie zadania ma 32 miesiące od dziś. Oznaczać to więc będzie, że zakończenie całej inwestycji powinno nastąpić w lutym 2022 r.

Najważniejsze, że przekop pozwoli na odzyskanie swobody żeglugi w rejonie Zalewu Wiślanego, do tej pory przez długie lata kontrolowanej przez Rosję, do której należy północna część Mierzei Wiślanej (sięgająca po Cieśninę Piławską, łączącą Zalew Wiślany z otwartym Bałtykiem).

To Rosjanie bowiem dyktują w praktyce warunki żeglugi w tym rejonie. Wystarczy krótki rzut oka na mapę, by zorientować się, że Zalew Wiślany, oddzielony jest długą na niemal 100 km (i szeroką na 1-2 km) Mierzeją Wiślaną, od otwartego akwenu Bałtyku.

Przypomnijmy, że choć prawo międzynarodowe przewiduje możliwość swobodnej żeglugi na tego typu akwenach statkom wszystkich bander to jednak Rosjanie zakazywali użytkowania tego akwenu przez jednostki bander innych niż rosyjskie i polskie. Zaś tym ostatnim mogli odmówić zgody na rejsy ze względów obronnych, bezpieczeństwa lub ochrony środowiska. Polsko-rosyjska umowa z 2009 r., podpisana przez rząd Donalda Tuska, przedłużona następnie w 2014 r. na kolejne pięć lat de facto utrzymała to dotychczasowe, niekorzystne dla strony polskiej, status quo.

Dopiero obecny rząd, po latach przedziwnej niemocy poprzednich, zdecydował się zmienić ten niekorzystny dla naszego kraju stan rzeczy. Stąd pomysł przekopu. Warto przy tym podkreślić, że inwestycja nie tylko umożliwi swobodną żeglugę na wodach Zalewu Wiślanego. Może się bowiem jednocześnie przyczynić do wzmocnienia pozycji portu w Elblągu, do tej pory wykorzystywanego gospodarczo w stosunkowo niewielkim stopniu. Inwestorem całego przedsięwzięcia jest Urząd Morski w Gdyni.

Obejmuje ono budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz budowę sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym (ma zostać wybudowana w połowie 2021 r.). Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości do 100 m oraz do 20 m szerokości.

Jak ocenił podczas dzisiejszej uroczystości podpisania umowy rozpoczęcia inwestycji minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk: - Otwarcie dostępu do Zalewu Wiślanego było dla nas priorytetem. Od dziesięcioleci mówiło się, że ta inwestycja powinna być zrealizowana. Mówiono, a dziś ta inwestycja staje się faktem.

{crossposting}

Czytaj więcej

Pawlak: H lekiem na całe zło?

By Alchemist-hp (talk) (www.pse-mendelejew.de) - Praca własna, FAL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10942422

Choć rok 2050, kiedy - według zamierzeń Brukseli - cała Unia Europejska zostanie zdekarbonizowana, tj. „uwolniona” od węgla (kamiennego i brunatnego) wydaje się mocno odległy, już obecnie zarówno władze unijne, jak i nasz rząd podejmują konkretne działania, by ten cel zrealizować.

Więcej…

Pracodawca Godny Zaufania po raz dziesiąty

Photo by Clayton Cardinalli on Unsplash

W listopadzie 2020 roku odbędzie X jubileuszowa edycja konkursu „Pracodawca Godny Zaufania”. To ważna weryfikacja dla przedsiębiorców i skuteczny kompas dla pracowników szukających atrakcyjnego zatrudnienia.

Więcej…

Kurtyka: Polska unijnym liderem w morskiej energetyce wiatrowej

Photo by Laura Ockel on Unsplash

Ożywienie gospodarek po pandemii COVID-19 w zgodzie z zapisami Porozumienia paryskiego to główny temat 4. spotkania ministrów ds. klimatu (Ministerial on Climate Action – MoCA).

Więcej…

Błaszczak: Serdecznie dziękuję pracownikom wojskowej służby zdrowia

- Wojskowa służba zdrowia rozwija się. Miarą tego rozwoju niech będzie fakt, że w 2015 r. na pierwszym roku wojskowych studiów medycznych było 50 studentów. W tym roku jest 150. Podkreślam ten fakt porównując rok 2015 do roku 2020, żeby pokazać jak Polska się zmieniła, jak zmieniło się Wojsko Polskie.

Więcej…

Przybył: Kryzys jako szansa – eksperci debatują

Nie wiemy, kiedy oficjalnie zostanie ogłoszony koniec pandemii COVID-19, ale coraz więcej symptomów wskazuje na to, że dla biznesu wyjście z katastrofy rozpoczęło się na dobre.

Więcej…