Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 
Profesor Skarżyński w trakcie przemowy

Telemedycyna staje się coraz bardziej rozwiniętą gałęzią medycyny. - Nie chodzi już tylko o proste rozwiązania umożliwiające kontakt między pacjentem i lekarzem on-line. Mówimy o całym ekosystemie rozwiązań technologicznych i medycznych przenoszących procesy diagnostyki, terapii i rehabilitacji na zupełnie nowe poziomy. - mówi prof. nadzw. dr hab n. med Piotr H. Skarżyński.

Czym jest telemedycyna?

Telemedycyna to już nie tylko kontakt z lekarzami on-line. Dostępnych jest coraz więcej rozwiązań dla pacjentów, choć problemem jest brak odpowiedniej liczby specjalistów w tej dziedzinie.

- Często nie mówi się już o „telemedycynie”, ale znacznie szerzej - o „telezdrowiu” czy „zdrowiu cyfrowym”. Nie chodzi wyłącznie o proste rozwiązania umożliwiające kontakt między pacjentem a lekarzem on-line. Mówimy o całym ekosystemie rozwiązań technologicznych i medycznych przenoszących procesy diagnostyki, terapii i rehabilitacji na zupełnie nowe poziomy.

W otolaryngologii koncentrujemy się przede wszystkim na diagnostyce i rehabilitacji –  w domu pacjenta czy w lokalnym ośrodku. Polacy bardzo chętnie korzystają z takich możliwości, jednak z punktu widzenia całego systemu napotykamy na wiele trudności.

Technologiczne bariery cały czas się zmniejszają – większość Polaków ma już dostęp do smartfonów, tabletów, komputerów i szybkich połączeń internetowych.  Większym wyzwaniem jest niewielka liczba specjalistów, którzy mogliby udzielać takich konsultacji on-line.

Drugą, poważniejsza barierą są kwestie związane z finansowaniem przez NFZ. Obecnie nie ma realnego finansowania usług telemedycznych w mojej specjalności. Takie rozwiązania z powodzeniem funkcjonują w kardiologii i geriatrii, w otolaryngologii czy audiologii nie. Placówki medyczne starają się zapewniać pacjentom usługi telemedyczne w zakresie swoich kontraktów z NFZ, co stanowić może duże obciążenie i niestety może odbijać się na dostępności innych usług.

Tego problemu nie mają placówki komercyjne. Wyraźnie widzimy trend wzrostowy wśród pacjentów świadomie rezygnujących z gwarantowanej opieki w ramach NFZ. Często wybierają szybsze i łatwiej dostępne usługi telemedyczne oferowane na rynku prywatnym. Wynika to z prostej kalkulacji – komercyjna usługa telemedyczna bywa w ogólnym rachunku tańsza, niż ta oferowana przez NFZ, bo nie wymaga poświęcenia czasu i pieniędzy na dojazdy do ośrodków referencyjnych - mówi prof. Skarżyński.

DSC 3924

Jakie są aktualne trendy w telemedycynie?

- W Polsce telemedyczna współpraca pomiędzy placówkami CSiM, a ośrodkami centralnymi jest codziennością. Od 2009 roku należymy do Krajowej Sieci Teleaudiologii – pierwszej takiej sieci na świecie.

Obecnie koncentrujemy się na rozszerzaniu oferty diagnostycznej w krajach Azji Środkowej i Afryki w zakresie obiektywnych badań słuchu. Powiększyliśmy zespoły specjalistów – zarówno tych pracujących w Polsce nad analizą takich badań, jak i lokalne - pomagające pacjentom przygotować się do badania oraz nadzorujące jego przebieg.

Dzięki temu mieszkańcy Kirgistanu, Kazachstanu czy Senegalu zyskali dostęp do diagnostyki, terapii i rehabilitacji, którego nie mogą uzyskać w innych placówkach na miejscu.

Silnym trendem, który obserwujemy w ostatnim czasie, są starania firm produkujących implanty ślimakowe, by zdalnie i automatycznie dopasowywać procesory mowy.

Procesory te wymagają regularnej regulacji i dostrajania aby zachować komfort słyszenia. Pacjenci potrzebujący zmian często zgłaszają się do placówek a proces bywa czasochłonny.  To dobry przykład obrazujący wyzwania stojące przed telemedycyną jako całą dziedziną – musi być zachowany odpowiedni balans pomiędzy możliwościami technologicznymi, samowystarczalnością poszczególnych pacjentów, a oczekiwanym efektem terapeutycznym. Musimy też pamiętać, że fakt, że technologia pozwala już na wykonywanie jakiejś procedury zdalnie, nie oznacza automatycznie, że takie rozwiązanie będzie najkorzystniejsze dla pacjenta - analizuje profesor.

Opieka nad pacjentami po operacjach

Międzynarodowe Centrum Słuchu i Mowy Medincus dba o pacjentów po operacjach. Specjaliści mają świadomość, że badania kontrolne i monitorowanie stanu zdrowia to konieczność.

- Po każdej operacji wymagane jest wykonanie badań kontrolnych, żeby monitorować stan leczenia. Bardzo wielu pacjentów po operacjach np. w Kajetanach, pomimo tego, że mają zapewnione wizyty w ramach NFZ, decyduje się z nich nie korzystać. Wolą odwiedzić lokalne placówki CSiM i skorzystać z opieki w miejscu zamieszkania, komercyjnie. Oszczędność czasu poświęcanego na dojazdy jest dla nich cenniejsza.

W jednej z prac doktorskich realizowanych w naszym ośrodku analiza wykazała, że w przypadku rehabilitacji pacjentów po zabiegu wszczepienia implantu ślimakowego, koszty związane z poświęconym czasem i dojazdami na jednorazową wizytę rehabilitacją, mogą wynosić nawet kilkanaście procent średniego wynagrodzenia brutto. Dlatego staramy się być na miejscu - bliżej pacjenta - twierdzi Skarżyński.

Międzynarodowe Centrum Słuchu i Mowy Medincus - działania zagraniczne

Placówki Centrum Słuchu i Mowy Medincus funkcjonują nie tylko w krajach Europy wschodniej, ale i w Azji Środkowej, czy Afryce.

- Staramy się rozpoczynać działalność, tam gdzie dostrzegamy potencjał lokalnych specjalistów, którzy są gotowi, przy naszym wsparciu merytorycznym i technicznym, zbudować sprawnie funkcjonujący zespół i samodzielnie prowadzić placówkę.

Stąd coraz lepsza współpraca z Kirgistanem, gdzie właśnie otwieramy kolejną placówkę czy z krajami Afryki zachodniej, które mają ogromny potencjał rozwoju, a równocześnie historycznie uwarunkowaną nieufność do inwestycji z Francji czy Wielkiej Brytanii. Dynamicznie rozwija się też współpraca z Ukrainą – bliskość kulturowa i dostępność finansowa sprawia, że wielu pacjentów z tego kraju na bardziej skomplikowane operacje czy zabiegi wybiera właśnie Polskę. Inne kraje, w których się również rozwijamy działalność to Białoruś i Kazachstan - reasumuje Skarżyński.

Telemedycyna - forma świadczenia usług medycznych i opieki zdrowotnej łącząca w sobie elementy telekomunikacji, informatyki oraz medycyny. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii pozwala ona przełamywać geograficzne bariery, pozwalając na wymianę specjalistycznych informacji

Czytaj więcej

Internetowy bot pomoże szukać nielegalnych kopciuchów

Komin kopcący na dachu domu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z Inspekcją Handlową jest coraz ważniejszym partnerem w walce o Czyste Powietrze – mówi Tomasz Chróstny, wiceprezes UOKiK

Na zlecenie Ministerstwa Rozwoju powstało oprogramowanie, które pozwoli Inspekcji Handlowej na automatyczną weryfikację ofert sprzedaży kotłów na paliwo w internecie.

Więcej…

Marcin Romanowski: mediacje dla wszystkich potrzebujących

Wysokie kwalifikacje mediatorów i spełnienie przez nich odpowiednich wymagań dotyczących wykształcenia i umiejętności, ale także postawy etycznej,

- Wysokie kwalifikacje mediatorów i spełnienie przez nich odpowiednich wymagań dotyczących wykształcenia i umiejętności, ale także postawy etycznej, są niezbędne do prowadzenia skutecznych mediacji – podkreślił wiceminister sprawiedliwości Marcin Romanowski na konferencji „Kultura mediacji”.

Więcej…

Spychotechnika, czyli to nie my - to oni

Przewoźnik ten w opisanych sytuacjach nie ponosi żadnej odpowiedzialności, bowiem za wszystko odpowiada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA

Jako wieloletni klient Kolei Mazowieckich (KM), codziennie dojeżdżający od lat pociągami tego przewoźnika (mieszkam pod Warszawą) naiwnie sądziłem, że w razie wystąpienia nieprzewidzianych sytuacji, w których ucierpieli pasażerowie, to właśnie KM ponosi za nie odpowiedzialność. Nic bardziej mylnego!

Więcej…

Polska zorganizuje IGF 2020

Liu Zhenmin Źródło: https://www.un.org/

Za nami 14. Forum Zarządzania Internetem (IGF), które w tym roku odbywało się w Berlinie. Podczas ceremonii zamknięcia oficjalnie ogłoszono, że to Polska zorganizuje przyszłoroczną konferencję. Już wiadomo, że kolejne dyskusje o globalnej sieci odbędą się w Katowicach.

Więcej…

Jarosińska-Jedynak: mądra strategia zarządzania podkarpackim

Inwestycje nie przyniosłyby efektów, gdyby nie mądra strategia zarządzania województwem podkarpackim.

Inwestycje nie przyniosłyby efektów, gdyby nie mądra strategia zarządzania województwem podkarpackim. - Podkarpackie, podobnie jak wszystkie regiony, dostało szansę na przyspieszenie rozwoju w postaci dodatkowych środków – podkreślała minister Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Więcej…