Ocena użytkowników: 4 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Zaniedbana droga w górach

- Rząd zapowiada inwestycje w drogi lokalne i trasy szybkiego ruchu. Tymczasem pod zarządem Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego zaniedbywany jest Krajowy System Poboru Opłat, który pod prywatnym zarządem przyniósł Krajowemu Funduszowi Drogowemu 11 mld zł przychodu.

W listopadzie 2018 r., decyzją Ministerstwa Infrastruktury, zarząd nad systemem e-myta przejął od prywatnego operatora Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Eksperci już wcześniej ostrzegali przed tym posunięciem. 

„Resort infrastruktury z jednej strony zapewnia, że będzie taniej, ale z drugiej mówi o 5,3 mld kosztów funkcjonowania nowego systemu w ciągu dziesięciu lat. Dla porównania, 6-letni budżet GDDKiA, przeznaczony na działanie obecnego systemu, to 2,4 mld zł.” – pisał o przejęciu Andrzej Arendarski, prezes KIG.

W założeniach od 2011 r. do dzisiaj w systemie myta powinno być ok. 7 tys. km dróg. Obecnie jest ich prawie dwa razy mniej. Co więcej od kilku lat nowe odcinki dróg nie są włączane w system. W ten sposób państwo polskie pozbawia się możliwości pobierania opłat, które bezpośrednio są wydawane na remont i budowę dróg. Nie byłyby to pieniądze jedynie od polskich kierowców, ale również zagranicznych przewoźników. Dla przykładu systemem poboru opłat nie jest objęta ściana wschodnia, co oznacza, że tranzyt z Rosji i wschodu nie płaci za korzystanie z polskich dróg. W tym kontekście plany nowych inwestycji infrastrukturalnych rządu są pozbawione dużego źródła finansowania. Przejęcie systemu viaTOLL przez GITD nie odnowiło planów poszerzenia systemu. Również pod kątem technologicznym nie czeka nas zmiana i nowa jakość. Mimo wszystko Ministerstwo Infrastruktury postanowiła postawić na państwowego operatora, który ostatecznie musiał skorzystać z usług poprzedniego, prywatnego zarządcy.

„W ferworze nadrabiania kilkudziesięcioletnich zaległości i budowy tras szybkiego ruchu decydenci traktowali lokalne szlaki po macoszemu. Jednak wielką niewiadomą pozostaje wysokość przyszłych środków na drogi krajowe. Ministerstwo Infrastruktury postanowiło zagrać va banque. Tylko nie wiadomo, czy wygra” – uważa Arendarski.

{crossposting}

Czytaj więcej

Morawiecki: KSO, NSO dostęp do pomocy dla pacjentów będzie sprawiedliwy

Mateusz Morawiecki

Morawiecki: Dzięki proponowanym rozwiązaniom takim jak m.in. wdrożenie KSO czy NSO dostęp do pomocy dla pacjentów będzie sprawiedliwy w całym kraju.

Więcej…

Komu Polacy mogą jeszcze ufać?

Niewiele zostało instytucji, których nie udało się wciągnąć w bieżącą grę polityczną. Jedną z nielicznych jest Rzecznik Praw Obywatelskich – urząd, który od lat cieszy się prestiżem, a który na szczęście sprawowali wybitni prawnicy i osoby mocno angażujące się w obronę praw obywateli, także przedsiębiorców. Tym bardziej smuci medialne zamieszanie wokół tej instytucji.

Więcej…

Buda: Stany Zjednoczone są dla Europy partnerem strategicznym - politycznie i gospodarczo

Reforma Światowej Organizacji Handlu (WTO), relacje handlowe UE-USA i wsparcie handlowe dla Ukrainy to tematy poruszane podczas posiedzenia Rady UE ds. Zagranicznych w formacie handel w Brukseli.

Więcej…

Kowalczyk: wartość dodana dla rolnika

Wicepremier Henryk Kowalczyk udziela wywiadu telewizyjnego (fot. MRiRW)

Wicepremier, minister rolnictwa i rozwoju wsi Henryk Kowalczyk podczas konferencji w Brześciu Kujawskim przypomniał, że Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) jest programem, który ma wzmocnić gospodarki wszystkich krajów europejskich po pandemii COVID-19.

Więcej…

Maląg: Obecnie jesteśmy na 4. miejscu w Europie z najniższym bezrobociem

Młodzież z całego kraju zgromadziła się w Warszawie na konferencji poświęconej sytuacji na rynku pracy w Polsce. Udział w dyskusji wzięła minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.

Więcej…