Ocena użytkowników: 4 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Zaniedbana droga w górach

- Rząd zapowiada inwestycje w drogi lokalne i trasy szybkiego ruchu. Tymczasem pod zarządem Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego zaniedbywany jest Krajowy System Poboru Opłat, który pod prywatnym zarządem przyniósł Krajowemu Funduszowi Drogowemu 11 mld zł przychodu.

W listopadzie 2018 r., decyzją Ministerstwa Infrastruktury, zarząd nad systemem e-myta przejął od prywatnego operatora Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Eksperci już wcześniej ostrzegali przed tym posunięciem. 

„Resort infrastruktury z jednej strony zapewnia, że będzie taniej, ale z drugiej mówi o 5,3 mld kosztów funkcjonowania nowego systemu w ciągu dziesięciu lat. Dla porównania, 6-letni budżet GDDKiA, przeznaczony na działanie obecnego systemu, to 2,4 mld zł.” – pisał o przejęciu Andrzej Arendarski, prezes KIG.

W założeniach od 2011 r. do dzisiaj w systemie myta powinno być ok. 7 tys. km dróg. Obecnie jest ich prawie dwa razy mniej. Co więcej od kilku lat nowe odcinki dróg nie są włączane w system. W ten sposób państwo polskie pozbawia się możliwości pobierania opłat, które bezpośrednio są wydawane na remont i budowę dróg. Nie byłyby to pieniądze jedynie od polskich kierowców, ale również zagranicznych przewoźników. Dla przykładu systemem poboru opłat nie jest objęta ściana wschodnia, co oznacza, że tranzyt z Rosji i wschodu nie płaci za korzystanie z polskich dróg. W tym kontekście plany nowych inwestycji infrastrukturalnych rządu są pozbawione dużego źródła finansowania. Przejęcie systemu viaTOLL przez GITD nie odnowiło planów poszerzenia systemu. Również pod kątem technologicznym nie czeka nas zmiana i nowa jakość. Mimo wszystko Ministerstwo Infrastruktury postanowiła postawić na państwowego operatora, który ostatecznie musiał skorzystać z usług poprzedniego, prywatnego zarządcy.

„W ferworze nadrabiania kilkudziesięcioletnich zaległości i budowy tras szybkiego ruchu decydenci traktowali lokalne szlaki po macoszemu. Jednak wielką niewiadomą pozostaje wysokość przyszłych środków na drogi krajowe. Ministerstwo Infrastruktury postanowiło zagrać va banque. Tylko nie wiadomo, czy wygra” – uważa Arendarski.

{crossposting}

Czytaj więcej

Błaszczak: Polska zostaje kolejnym państwem ramowych Eurokorpusu

- Będziemy pracować nad wypełnieniem zobowiązania, które dzisiaj bierzemy na siebie. Po kilku latach zaangażowania w prace organów wewnętrznych Eurokorpusu, Polska już w pełni angażuje się w działania kwatery.

Więcej…

Nowy prezes, stałe wyzwania

Zmiany, zmiany, zmiany… Nie tylko w podatkach, ale także i te, które mogą nastrajać zdecydowanie bardziej optymistycznie.

Więcej…

Błaszczak: 18. Dywizja Zmechanizowana odgrywa kluczową rolę, jeśli chodzi o bezpieczeństwo wschodniej flanki NATO

- 18. Dywizja Zmechanizowana rozrasta się, uzyskała także certyfikację. Dbamy również o rozwój zaplecza technicznego. Jednym z ważnych elementów 18. Dywizji jest 1. Warszawska Brygada Pancerna.

Więcej…

Adamczyk: Dbajmy o swoje bezpieczeństwo

Rozpoczęły się pierwsze wyjazdy na zimowy wypoczynek i pierwsze kontrole autokarów – trwają działania Inspekcji Transportu Drogowego „Bezpieczny autokar – ferie 2022”.

Więcej…

Rodzinny kapitał opiekuńczy wszedł w życie 1 stycznia

Maląg: W ciągu niespełna dwóch tygodni rodzice i opiekunowie złożyli wnioski o rodzinny kapitał opiekuńczy obejmujący 353 tys. dzieci.

Więcej…