Podstawowe dane makroekonomiczne wciąż jednak sytuują nasz kraj wśród tych, które mają szanse stosunkowo najszybciej wyjść z obecnego koronakryzysu.
Jaką w obecnej sytuacji powinniśmy zatem mieć strategię rozwoju na dziś i na kolejne lata, gdy ustaną ograniczenia związane z COVID-19? Czy wystarczy po prostu przeczekać? Czy też lepsze jest kreślenie ambitnych programów inwestycyjnych i ich realizowanie na przekór obecnym warunkom, a więc swoista ucieczka do przodu?
Tę ostatnią linię postępowania prezentują obecne władze. Po pierwsze nie przerywają obecnie realizowanych przedsięwzięć, wśród nich wymieńmy budowę norwesko-duńsko-polskiego gazociągu Baltic Pipe, rozbudowę gazoportu w Świnoujściu, przekop przez Mierzeję Wiślaną, budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin, które udrożni komunikację drogową między Niemcami i Polską i w samym Świnoujściu, rozbudowę sieci gazociągów, dokończenie autostrad A1 i A2, czy realizację międzynarodowej trasy ekspresowej Via Carpatia.
To ta ostatnia inwestycja wzbudza bodaj największe emocje - ze względu na swoją skalę, jak i konieczne do wyłożenia koszty szacowane na co najmniej 75 mld zł.
Według planów CPK to planowany węzeł komunikacyjny, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. To jednak nie wszystko. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. W rejonie CPK powstanie też Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
Jak podała spółka realizująca przygotowania do budowy CPK prace przygotowawcze postępują zgodnie z planem. I to w gronie uznanych światowych firm i instytucji. W tym tygodniu zakończyło się trzecie spotkanie Komitetu Konsultacyjnego ACC powołanego przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) i CPK. Uczestniczyli w nim, oprócz przedstawicieli CPK i Polskiej Grupy Lotniczej (w tym PLLL LOT) oraz największych światowych linii lotniczych. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele sojuszu Star Alliance, grup logistycznych, m.in. DHL i FedEx, a także Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce (BARIP).
Dyrektor Biura Strategii i Planowania Komponentu Lotniskowego CPK Artur Mazurek przedstawił przewoźnikom status zakończonych i trwających postępowań na specjalistycznych doradców technicznych. Przypomniał, że spółka CPK w listopadzie ub. roku podpisała umowę z firmą Arup (zaprojektowała m.in. operę w Sydney i warszawskie Złote Tarasy), która została konsultantem ds. badań środowiskowych. Do roli doradcy strategicznego został wybrany w listopadzie przez CPK port lotniczy Incheon z Seulu, z którym umowa jest gotowa do podpisania. Uczestników spotkania poinformowano ponadto, że wybór wykonawcy master planu CPK, konsultanta ds. badań terenowych i tzw. integratora znajdują się na etapie zaawansowanych postępowań, a spółka CPK zakłada podpisanie tych umów przed końcem pierwszego kwartału.
Jako puentę przytoczmy wyniki dwóch ostatnich sondaży. Pokazują one dobitnie, na którą partię zagłosowaliby obecnie wyborcy, a także powiększającą się różnicę między PiS, a KO (PO) na niekorzyść tego ostatniego ugrupowania, któremu coraz poważniej zagraża Polska 2050 Hołowni. PiS - 39,6 proc., KO - 22,1 proc., Polska 2050 - 12,9 proc. - wynika z sondażu Estymatora. (dla doRzeczy.pl). PiS z 35 proc., Polska 2050 - 18 proc., KO - 14 proc (CBOS dla polsat.pl).
Wyniki te pokazują także jaka strategia rozwoju może liczyć na większe poparcie polskich wyborców. Liczba zwolenników „na przetrwanie” - które zdaje się wskazywać KO, jak widać maleje.
{crossposting}